zaterdag 29 april 2006

Bandenwissel

Vanavond na de koffie haal ik de Quest naar binnen om de achterband te verwisselen. Er zit achter nu een door Velomobiel.nl nieuw geleverde Schwalbe Marathon Slick om. Dit is met 650 gram een relatief zware band. Als reserveband kreeg ik een Schwalbe Marathon Racer mee. Deze band weegt in 26" maar 375 gram, een verschil van maar liefst 275 gram. Deze band zou sneller moeten zijn, althans volgens Schwalbe. Hij is wel minder lekbestendig en de wangen zijn minder sterk. In de hand voelen de wangen van de Racer ongeveer aan als de Tioga Comp Pool. De Racer laat zich vrij makkelijk monteren, al vet ik de wielen wel licht in met wat vaseline.
Vervolgens demonteer ik het kapje om de derailleur om het piepen te elimineren. Ik spuit wat Imal op de wieltjes en hoop dat dit de oplossing is.
Als de fiets weer buiten staat kan ik de verleiding om een klein stukje te fietsen niet weerstaan. Ik hou mijn pantoffels aan en stop mijn spijkerbroek in mijn sokken. Ik bespeur direct dat de Quest makkelijker versnelt. Ik zet even aan en zie in no-time 42 km/u op de snelheidsmeter komen, letterlijk op mijn sloffen. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik alle banden nu op de maximum druk van 6.0 bar heb gezet.

2 opmerkingen:

WFvN zei

De Marathon Slick beter lekbestendig? In de Schwalbecatalogus zie ik dat de Racer en Slick een gelijke klassificering hebben op dat punt. Qua snelheid krijgt de racer inderdaad een betere waardering.

Ik ben razend benieuwd of de Racer op mijn Versatile past. En al helemaal ben ik benieuwd naar de snelheid en de lekbestendigheid. (niet dat dat alles zegt, ik heb in het begin met de Versatile wel énorm veel pech gehad met de Monte Carlo's terwijl die de voorgaande 20000 kilometer toch veel lekvrije kilometers gegeven hebben)

Wim Schermer zei

Ik til niet zo zwaar aan lekbestendigheid. Voor races zal ik dan ook mijn nog lichter lopende Tioga's monteren. De Racers zijn wel heel licht en dat merk je bij iedere acceleratie.
Vandaag weer 138 heerlijke kilometers gefietst. Ik moet mijn verslag nog wel even tikken.