zondag 2 september 2007

Tijdrit Texel 3e met 49,25 km/u

Vanmorgen stop ik de Quest in de bus en rij via De Woude, daar is het gipsen begonnen, naar de veerboot in Den Helder. Het is er rustig en met de boot van 13.00 uur vaar ik over.
Bij Oudeschild zijn nog maar weinig bekende liggers aanwezig. Wel opvallend is een Mango die voorzien is van een triplex stroomlijnpunt.
Ik heb verschillende banden bij me, maar ik besluit de er nu om liggende Avocet banden erom te laten. De Tioga Comp Pools zijn wel een stuk sneller, maar gaan ook snel lek, zeker nu ze meer dan half versleten zijn. Ik wil nu wel eens aankomen en niet zoals tijdens Lelystad-Enkhuizen-Lelystad en CycleVision, met een lekke band uitvallen. Wel pomp ik 7 bar in de voorbanden, de Kojak achter krijgt 6 bar druk.
Na een uur zijn alle bekende namen ter plaatse. Harry Lieben, Eduard Botter, Bastiaan Welmers, Henk de Koning en Theo van Goor bereiden zich voor.
Nadat ik alle ballast uit de fiets heb verwijderd en voldoende heb gegeten, begin ik met een paar kilometer inrijden. Daarna haal ik de racekap uit de bus en begeef me naar de startlijn. Bob Vroegh moet voor me starten, maar hij is er niet. Ik begrijp van Bastiaan dat ie boeken voor school moet ophalen. Daarom moet ik vier minuten wachten voor ik de verhoging bij de start op mag.
Om 15.26 uur hoor ik 'vijf, vier, drie, twee, één, start en weg ben ik. Om snelle verzuring te voorkomen accelereer ik niet al te snel. Na ruim een minuut zit ik op 50 km/u en even later stabiliseert de snelheid zich op 52 km/u. Hartslag dan 161 en dat voelt goed. De racekap heeft een vizier dat ik kan open zetten. Zo gauw ik dat vizier iets te ver open zet, komt de frisse wind in mijn gezicht. De snelheid duikelt direct met 1,5 km/u omlaag. Doe ik het vizier weer bijna dicht, dan heb ik die 1,5 km/u er snel weer bij. Halverwege de 15 km naar het noorden langs de Waddenzee dijk, ben ik lekker warm gedraaid en kruipt de snelheid naar 54 km/u. Op 4 kilometer van het keerpunt zakt deze weer naar 52 km/u, ik krijg de wind meer voorlijk in.
Op het keerpunt staat dezelfde mevrouw van vorig jaar. Ik vraag haar mij even op te tillen en om te zetten. Met enige moeite lukt het haar en ik kan weer aanzetten.
Op de terugweg zie ik al vrij snel Eduard Botter aankomen. Hij zal toch niet nu al vier minuten op mij hebben goedgemaakt? Het duurt nog wel tot het 30 km punt voordat Eduard mij voorbijkomt. Het slechte wegdek en de verschillende korte bochten reduceren mijn snelheid tot soms 45 km/u. Na het vierkant op het eiland ben ik blij weer op de weg onderaan de dijk te rijden. Daar kan ik geleidelijk de snelheid weer op 51 km/u krijgen. Ik heb Henk de Koning op zijn Razz Fazz met stroomlijnpunt, hij is drie minuten voor mij gestart, al een tijd in het vizier. Op het bochtige stuk op het eiland kom ik niet dichterbij, ik verlies zelfs op hem. Vlak voor de finish haal ik hem toch in. Ook een tandem haal ik in. Zij snijden de bochten voorbeeldig aan, echter, als ik er voorbij wil moet er wel wat ruimte blijven. Ik toeter en de bestuurder geeft me wat ruimte. Met 53 km/u finish ik in 49 minuten en 57 seconden.
Gemiddelde snelheid 49,25 km/u. Zo snel was ik hier nog niet. Twee jaar geleden reed ik 47 km/u, vorig jaar met heel harde wind 46 km/u. Het effect van de racekap is wel aangetoond en bedraagt dus 2,5 km/u. Met de Tioga Comp Pool waar ik toen op reed zou het zeker nog 1 km/u harder zijn gegaan. Het verschil beloopt per saldo dus zo'n 3 tot 3,5 km/u. Misschien moet ik er toch maar een keer een -laten- maken :).
In de uitslag blijkt dat ik hiermee derde ben geworden. Harry Lieben is 20 seconden sneller en me dus net nog voor. Eduard Botter is ongenaakbaar eerste met een gemiddelde snelheid van 52,60 km/u. Eduard heeft het koelprobleem waarschijnlijk goed opgelost met een computer ventilator recht voor zijn gezicht.
De prijzen worden uitgereikt door oud-wielrenner Adri van der Poel.
Bij het vertrek van de parkeerplaats maakt de vader van Eduard Botter nog een aardige foto van de groep deelnemers. Een deel rijdt naar huis, een deel blijft nog een nacht op de camping. Ik neem de boot van 18.00 uur en om kwart over zeven ben ik weer thuis.
Een mooie dag op een mooi eiland met een mooi resultaat.

Update: Ik heb nog wat meer foto's gemaakt, o.m. van de roeifietsers, de prijsuitreiking, de rond de veerboot vliegende meeuwen en een paar leuke zeegezichten. Ga naar http://tinyurl.com/328sdo om deze foto's te zien.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wim, van harte gefeliciteerd met je fantastische prestatie.
En dat als 60+ er.
Gezien je prestatie curve gok ik volgend jaar op een gemiddelde van > 51 km.
Dus voor je 65e wordt je wel Nederlands Kampioen.
Ben -Mango99- Wiggers

Wim Schermer zei

Hi Ben,
Nederlands kampioen is zeker een brug te ver. Maar zo vooraan rijden is al heel mooi.
Dank voor je felicitatie.
Groeten,
Wim