zondag 25 november 2007

Schlumpf mountaindrive

Vandaag kom ik er weer achter dat het bereik in de versnellingen van de Quest gewoon te weinig is. Voor het gemiddelde toerrijden is er natuurlijk niks aan de hand, maar als de uitersten, een wedstrijd met rugwind of de beklimming van een steile helling, aan de orde zijn, dan is het niet optimaal.
Het huidige 58-tands tandwiel is al 6 tanden groter dan het 52-tands tandwiel dat Velomobiel.nl standaard monteert. Voor de wind op hoge snelheden van boven de 55 km/u wordt het traptempo voor mij veel te hoog. Een 65-tands tandwiel zou beter zijn om ook bij die hoge snelheden voldoende druk op de pedalen te houden.
Aan de andere kant is het bereik van de versnellingen bij het beklimmen van steile hellingen in de buurt van Giessen in Duitsland, ook te klein. Op het kleinste tandwiel voor en de grootste achter, wordt het toch een soort van 'stumpen'.
Daar komt nog bij dat het schakelen van de 3 versnellingen voor met een 58-tands als grootste moeizaam verloopt. Het is of 1 en 2 goed schakelen, of 2 en 3.
Velomobiel.nl geeft er de voorkeur aan om voor de tocht naar Giessen het 58-tands tandwiel te vervangen voor een 52-tands. Ook kan dan achter een groter kransje worden gemonteerd. Heel aardig natuurlijk, maar de bezwaren van de hoge snelheid blijven altijd.
Daarom wordt het idee om een Schlumpf mountaindrive te monteren steeds sterker. Een Schlumpf mountaindrive geeft een vertraging van 2.5. 65 tanden wordt dan 26. Dit trapt al 20% lichter dan de standaard gemonteerde 30-tands voor.
Voor kunnen dan bijv een 45 en een 65-tands worden gemonteerd. Meer dan 2 bladen is niet nodig.
Een 45 is groter dan de standaard gemonteerde 40 en dit betekent dat ik tot ruim 40 km/u op het middelste blad, straks het kleinste blad, kan blijven.
Voor de nieuwe Quest die in maart 2008 komt, maar op het verlanglijstje zetten.

5 opmerkingen:

Quesjer zei

Hoi Wim,

Dan kun je nog kiezen om toch een derde blad te laten zitten, en daarop een (demonteerbaar gemonteerde) naafdynamo plaatsen.

Dan heb je in alle omstandigheden stroom aan boord zolang je trapt.

Groet van Quesjer

Wim Schermer zei

Hi Paulus,
Er kan geen derde blad op bij een Schlumpf, twee is het maximum. Ik heb eigenlijk geen probleem met stroom. Er wordt nu een regelaartje gemaakt dat mijn heel krachtige Li-ion accu's van 16,4 volt bruikbaar maakt.
Groeten,
Wim

WFvN zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
WFvN zei

Ha Wim,

Laat bericht maar ik verbaas me weer eens over wat getallen. Met verbazing lees ik over je lage hartslagen; waar jij op een 'hoog' hartritme zit, ben ik net lekker op gang. Nu las ik met verbazing over je kadans.

Ik ben razend benieuwd naar de ervaringen die je gaat krijgen met de Schlumpf (maar gaat dat geen speeddrive worden in plaats van mountaindrive? He hebt het immers over te snel moeten trappen; met een mountaindrive zou je NOG grotere voorbladen moeten monteren maar dat terzijde).
Je geeft aan bij 55 km/h met een tandcombinatie van 58 bij (ik gok) 11 al te snel te moeten rondpeddelen. Even wat vlug rekenwerk vertelt me dat dat overeenkomt met ongeveer een kadans van 85. Dat is voor mij een er rustig tourtempo. Tussen 90 en 95 trap ik lekker. Zet ik er flink de botten achter dan wil dat wel klimmen naar 110 (vrij normaal heuvelop bijvoorbeeld) of desnoods 120, mogelijk 130. Hoe vinden je knieën dat lage tempo? Want ik gok dat je kadans normaal gesproken veel lager ligt dan die 85.

Groet,

WFvN

(Excuses, net m'n bericht verwijderd want was vergeten aan te vinken reacties naar mij te laten sturen; bij deze wel gebeurd)

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Ik heb geen helder beeld van mijn cadans. Ik trap inderdaad een vrij lage cadans. Gaat het boven de 50, dan moet ik voor mijn gevoel veel te hard ronddraaien. Dat vermoeit me snel.
Ik weet nog niet of Velomobiel.nl een Schlumpf wil inbouwen. Het wordt in elk geval de Mountaindrive. Ik kies dan voor 2 bladen, een 45 en 65. Dat levert me voor de wind een mooi lage cadans op. Moet ik naar Giessen, en dat ga ik zeker weer doen, dan levert de vertraging met een factor 2,5 een prima traptempo op als tegen de heuvel omhoog ga. Nu is het gewoon stumpen.
De oplossing van Ymte is overigens een goedkopere. 'Kom vlak voor Giessen naar ons toe en wij halen het 58-tands tandwiel eraf en zetten er een 52-er op'. Dan zijn alle 3 de tandwielen door de derailleur goed te schakelen.
Groeten,
Wim