zondag 10 februari 2008

Volendam en nieuwe lagers

Vandaag is het werkelijk het mooiste weer van de wereld. Strak blauwe lucht, 13 graden C. en een lichte zuidoosten wind. Het is 10 februari, maar als je buiten bent geloof je dit echt niet.
Een ritje naar Volendam staat voor vanmiddag op het programma. Vanuit De Woude is dit een stuk korter dan vanuit Castricum. Een gemak is dat als de pont me naar de overkant heeft gevaren er direct een mooi fietspad voor me ligt. De schuimkap ligt achter me in de Quest en met alleen een shirt met lange mouwen is het uitstekend te doen. De snelheid wil er dan ook best inkomen. Tegen de weliswaar zwakke wind is 40 km en hoger steeds vast te houden. In de Schermer, en even later de Beemster, val ik van de dijk omlaag met 46 km/u. Het is heel druk, vooral in de Beemster, en fietsers en wandelaars doen me af en toe slalommen. Ook de paardjes zijn weer van stal gehaald en nederig verlaag ik mijn snelheid om al te spectaculaire evenementen op voorhand te voorkomen.
In drie kwartier is de 25 km naar Volendam afgelegd en voegt de Quest zich in het wandeltempo op de al weer massaal volgelopen dijk. Een kort rondje bij Hotel Spaander en na een minuut of tien rij ik, vlak voor een grote bus, de dijk weer op. Het is de 'hoge school' van het autobusrijden. Op de smalle dijk vinden de bussen met aan weerskanten soms 15 cm ruimte toch hun weg. Omdat het publiek voor een bus wel aan de kant wil, kan ik ook plotseling sneller doorrijden.
Op de terugweg ervaar ik dat zelfs windkracht Bft 2 toch nog bijdraagt aan een snelle rit. Na één uur en 40 minuten vaar ik weer over. De inval pontbaas wil graag afrekenen, maar als ik zeg dat ik de bewoner van Woude 6 ben, haast ie zich weer naar zijn mini kajuitje.

Gisteren contact gehad over mijn nieuwe fiets met Ymte. Op de nieuwe Quest komen nu op alle draaiende delen, alle wielen en het kettinggeleidewieltje, keramische lagers. Dit betekent 4 voorwiellagers, 2 kettingwiellagers en 3 achterwiellagers. Drie achterwiellagers? Jazeker! Velomobiel.nl heeft gezien dat de belasting van twee lagers te groot is. Met drie lagers is er een betere verdeling van de belasting. Ik bestel de lagers bij Boca Bearing in de Verenigde Staten. Het prijsverschil is enorm. Ik Nederland betaal ik voor een 6002 lager 87 euro, in de US 38 dollar, da's bijna een factor 3 voordeliger. Mindere kwaliteit? Nee hoor, in beide gevallen hetzelfde SKF lager.
Ik heb nog de keus om het achterlicht achterwege te laten en dit te laten uitvoeren in in de Quest gelijmde LEDs. Uiteraard wil ik de lelijke puist die een achterlicht op de Quest vormt, graag achterwege laten.