vrijdag 10 oktober 2008

Nieuwe bandentest, new tire review

Vanmorgen is het prachtig weer, geen wind, een strakblauwe lucht en rond 16 gr. C. Ideaal weer om weer eens een set rolweerstandproeven te doen. Kees van Hattem wil graag meewerken met de tests. Ik haal eerst nog een nieuwe rolband van 30 meter, en een verse spuitbus met fluorescerende groene verf.
Om half twaalf beginnen we met de rolproeven. De eerste 3 proeven doe ik met de Avocet Fasgrip banden die al 12.000 km om de voorwielen meegaan. De uitrolafstand is met gemiddeld 250 meter veel te ver en ik kies een nieuwe startpositie vanaf een lagere hoogte op de helling.
De methode is dezelfde als bij vorige tests. Ik maak in principe 3 runs met dezelfde banden. Deze banden worden allemaal tot precies 6.0 bar opgepompt. Alleen de Schwalbe Stelvio's worden tot 8.5 bar opgepompt.... en later nog harder. Leveren de 3 runs een vrijwel gelijke afstand op, dan worden die gemiddeld. Zijn de afstanden niet binnen 2% gelijk, dan maak ik 5 runs en tel de langste en kortste niet mee voor het gemiddelde.
Bij vorige tests heb ik andere hoogtes op de helling als startpositie gebruikt. Doordat ik de Primo Comet 1.75 als referentieband heb bewaard en nu voor de tests gebruik, kan de werkelijke uitrolafstand zodanig worden gecorrigeerd, dat de tests van alle banden vergelijkbaar zijn.
Bij de vorige tests zijn de volgende banden gebruikt:
-Primo Comet 1.75
-Schwalbe Marathon Racer
-Schwalbe Kojak
-Greenspeed Scorcher
-Avocet Fasgrip
-Tioga Comp Pool
-Vredestein HPV
-Vredestein HPV DD

Vandaag komen de volgende banden aan bod:
-Schwalbe Stelvio
-Schwalbe Marathon
-Vredestein Perfect Moiree 47
-Vredestein Perfect Moiree 35
-Continental Sportcontact

Als referentieband is de Primo Comet 1.75 gebruikt. Er zijn ook proeven gedaan met de inmiddels bijna versleten Avocet Fasgrip banden. Deze banden rollen nu uitzonderlijk licht en komen nu 40% verder dan in vorige tests. Onderstaand een verslag per band.

Schwalbe Stelvio
Na de referentie runs met de Primo Comet 1.75 en de Avocet Fasgrip gaan de Schwalbe Stelvio's erop. De lichte bandjes leggen makkelijk om, mede omdat wij een speciaal voor de Stelvio geschikte binnenband gebruiken. De druk wordt op 8.5 bar gezet met de SKS Rennkompressor voetpomp. Kees en ik verwachten veel van dit racebandje. Groot is dan ook de teleurstelling als de Stelvio langzamer blijkt dan de Primo Comet referentieband. Ik besluit om de band verder op te pompen tot 10 bar. Dit maakt de band 9% sneller en, met uitzondering van de Avocet Fasgrip waar ik al 12.000 km mee rij, de snelste band van alle tests. Over comfort moeten we het maar niet hebben, alles trilt en rammelt, zelfs op het heel redelijke asfalt van het fietspad waar we de tests doen.

Schwalbe Marathon
Deze degelijke en vrij stugge band staat bekend om zijn lekbestendigheid. De band legt makkelijk om, maar de uitrol afstanden zijn vrij gering. Hij zit qua snelheid precies tussen de HPV en de HPV DD in en behoort daarmee tot de tragere banden. Lekbestendigheid is voor woon-werk verkeer in de winter heel prettig, maar in de zomer zou ik deze band niet blijven gebruiken.

Vredestein Perfect Moiree 47
Deze band is een forse zware jongen met een groot luchtvolume. De band legt makkelijk om en centreert direct goed. De band loopt tot onze verrassing verder dan de Primo Comet 1.75. De band eindigt in de rangschikking dan ook heel hoog. Van de normaal verkrijgbare banden is alleen de Schwalbe Stelvio op 10 bar sneller. Het verschil bedraagt niet meer dan 8%.

Vredestein Perfect Moiree 35
Deze band ziet er, door de fraai ingesneden lamellen, even mooi uit als zijn bredere broer. Het omleggen gaat wat lastiger omdat de band stugger aanvoelt en makkelijk weer uit het velgbed springt. De prestaties vallen niet mee. Deze versie van de Perfect Moiree presteert maar liefst 15,4% minder dan zijn bredere broer en is zelfs nog geen 7% sneller dan de Vredestein HPV.

Continental Sportcontact
Kees en ik zijn heel benieuwd of dit heel snel uitziende bandje, gemonteerd samen met de speciale Continental binnenbandjes, de verwachtingen kan waarmaken. Het is een worsteling om de bandjes om de velg te krijgen. Daar zijn behalve mijn twee handen ook de twee sterke knuisten van Kees voor nodig. Het weer van de velg krijgen is zonder drie bandenlichters niet te doen. Eigenlijk zijn dit voor normaal gebruik, alleen al om het vrijwel onmogelijke omleggen, ongeschikte banden.
We concluderen dat dit alleen de moeite waard kan zijn als het bandje voor wedstrijden geschikt zou zijn.
De conclusie is ontnuchterend. Het bandje is de traagste van allemaal. Zelfs de Vredestein HPV DD, de traagste band tot nu toe, is nog sneller, al scheelt dit maar een half procent.

Het is natuurlijk ook interessant om te kijken of mijn Quest verder loopt dan die van Kees. Kees heeft net als ik een Kojak achterband en twee splinternieuwe Avocet Fasgrips om de voorwielen. De verschillen zijn heel groot, ik loop 40 meter verder weg dan Kees. Dit is 40% verder. Hoe zijn die verschillen te verklaren. Het blijkt dat een bijna versleten Avocet zeer veel lichter loopt dan een nieuwe. Dat mijn Quest voorzien is van keramische lagers helpt mogelijk ook nog iets.
Al met al zijn zelfs nieuwe Avocet nog sneller dan Vredestein Perfect Moiree 47 banden. Kees mag zich troosten met de wetenschap dat de helaas niet meer verkrijgbare Avocets alleen nog maar veel lichter gaan lopen.

Een oudere mevrouw komt langslopen met haar brommertje. Ze heeft een lekke band. Die wil Kees wel repareren. Ik praat even met haar en het blijkt mevrouw Hos te zijn uit de Stierop. Zij is de moeder van Kees Hos, de boer die in februari bij een brand 300 schapen en koeien verloor. Helaas is de binnenband op meerdere plaatsen gescheurd en kan niet worden geplakt. Kees Hos komt haar even later met de trekker ophalen.

Thuis drinken we koffie en ga ik rekenen voor dit verslag. De conclusie is - nog steeds - dat banden met een groot luchtvolume sneller zijn dan banden die een minder grote inhoud hebben. Daarbij zijn ze ook nog eens veel comfortabeler. Een klein nadeel is natuurlijk wel dat de stuuruitslag soms beperkter is.

In de komende periode zal ik tests uitvoeren met een aantal 26" achterbanden. Ik heb daarvoor beschikbaar:
-Schwalbe Marathon Slick (uit productie)
-Schwalbe Super Moto
-Schwalbe Marathon Racer
-Avocet Fasgrip 26
Mogelijk dat daar nog de Schwalbe Marathon Supreme en de Vredestein Perfect Moiree 55-559 bijkomt.

Nogmaals een woord van dank aan Velomobiel.nl. Zij stelden de meeste banden belangeloos voor deze test beschikbaar.

PS. Kees van Malssen maakt mij er op attent dat de resultaten statistisch correcter zijn als de waarden worden afgerond op hele getallen. Dat is nu, 10-10 om 13.30 uur, gebeurd.