vrijdag 30 januari 2009

Binnenbanden

In de loop van de tijd heb ik een en ander geleerd over binnenbanden. Diverse merken zijn de revue gepasseerd, maar er is geen fabrikant die dit beter doet dan Schwalbe. Een klein puntje van kritiek is wel dat zij soms binnenbanden adviseren voor buitenbanden waar dit absoluut niet kan. Zo zegt Schwalbe dat een SV13 binnenband in een buitenband kan van 2.50 inch. Dat levert geheid mooie knallen op, maar is natuurlijk niet de bedoeling. Een foto van een geëxplodeerde SV13 die in een Super Moto tot ontploffing kwam gaat hierbij.

Schwalbe heeft een enorme keus aan binnenbanden, met alle mogelijke ventielen. Gebruikte ik voorheen nog wel eens Hollandse ventielen, momenteel zijn het nog uitsluitend Franse ventielen. Deze ventielen hebben geen losse onderdelen die je makkelijk in het gras of duisternis kwijt raakt.
Een nadeel van dit ventiel is wel dat de band - langzaam - leeg kan lopen als je het kleine ringetje boven op het ventiel niet vast draait.

Welke moet je nu kiezen? Onderstaand lijstje is nu voor mij de heilige graal. Doe er je voordeel mee.

SV6a voor 20" voorbanden tot maximaal 1.5 inch breed, zoals Stelvio. Gewicht 65 gram
SV7c voor 20" voorbanden tot maximaal 1.75 inch breed zoals Primo en Avocet. Gewicht 95 gram
SV14 voor 26" achterbanden tot maximaal 2.00 inch breed zoals Kojak. Gewicht 130 gram
SV13F voor 26" achterbanden tot maximaal 2.50 inch breed zoals Perfect Moiree 54 en Super Moto. Gewicht 185 gram

14 opmerkingen:

WFvN zei

Die binnenband lijkt me een klapband. Dat gebeurt niet zomaar. Weet je zeker dat de buitenband goed gemonteerd heeft gezeten?

Wat ik daar zie zal niet binnen een goed gemonteerde buitenband plaatsvinden als ik mag gokken. Het plaatje heb ik een keer gezien toen een te hoge druk de buitenband van de velg werd gedrukt door de binnenband. Toen deze de buitenlucht zag, was een vergelijkbaar plaatje het resultaat.

Maar wat betreft bandenmaten: voor Marathon Racers 40-406 kan ik kiezen uit binnenbanden die gaan tot 40mm. Ik kies echter liever voor de 40-"meer"mm binnenband. Onlangs nog weer 3 gekocht. Startend vanaf 40mm. Liever een iets te ruime band dan een band die constand onder spanning staat. (hm... wellicht dat een teveel opgerekte band ook zo'n plaatje kan opleveren)

Maar wat is volgens jou de oorzaak van jouw klapbandje?

Wim Schermer zei

Is echt een te ver uitgerekte binnenband. De buitenband zat er nog keurig omheen.

WFvN zei

Dan is jouw heilige graal dus dezelfde als de mijne: liever een grotere binnenband nemen.

Ik heb het in eerste instantie meer gedaan vanwege het lekrijden. Een minder opgerekte binnenband lijkt me minder kwetsbaar voor lekken.

Maar een klapband binnen de gestelde specificaties vind ik toch wel een slechte zaak van Schwalbe....

Anoniem zei

Hoi Wim,

Ik zie dat je voor een 35-406 band een 6A biba ipv een 6 kiest: een extralight versie dus. Dit betekent dunner dus altijd minder degelijk. Je wint er 30 gram per biba mee. Zou niet mijn advies zijn.

Groeten,

Paul Dijs

Wim Schermer zei

Hi Paul,
De dunne binnenband SV6a loopt merkbaar lichter dan de zwaardere variant. Toch blijft ie prima heel. Dus geen bezwaar, althans voor mij niet.

Anoniem zei

Wim,

Dat is natuurlijk wel weer een voordeel. Heb jij trouwens kleinere ventielgaten laten boren in de velgen van je nieuwe Quest. Als je toch alleen nog maar franse ventielen gebruikt lijkt me dit veel handiger.

succes met de verkoop,

Paul Dijs

Wim Schermer zei

Nee hoor, de standaard grote gaten zitten in de velgen. Dit is heel prettig om het langere franse ventiel er makkelijk in- en uit te halen bij een bandenwissel. Ook het centreren van de banden t.o.v. elkaar is minder kritisch.
Het blijft rond het ventiel allemaal keurig heel, dus gemak dient de mens.

Anoniem zei

mmm, gebruik nu een SV12A(Standaard) (25 a 40mm)120 gram voor een 559 Kojak(32mm gemeten). Waarom zou ik daar een SV14 (Extralight)(40-60mm)
130gram voor gebruiken? Is deze niet te groot voor een Kojak?

De SV Extralight 6A rijdt inderdaad soepeler (en sneller?!) als de standaard SV6 in een 406 Kojak.

Hans S

Wim Schermer zei

Ik ga er van uit dat je achter bij een 26" Quest een Kojak gebruikt van 50 mm breed. Dan is de SV12a simpelweg te smal.

Anoniem zei

Ik gebruik 35 mm(32 gemeten Kojaks.Dus moet wel een SV12A gebruiken voor de 559.
Gaan ruim 1km/u sneller als de Vredestein MC SD's die erop zaten.
en ook nog iets meer comfort.
Hans S

Anoniem zei

De SV12A doet het inderdaad prima in de m'n 35mm Kojak winterband op m'n RaptoBike.

Ik merk wel dat bij mij de 559 binnenbanden vaker onherstelbaar kapot gaan in het gebied rond de ventielgaten dan de 406 binnenbanden. Dat heb ik altijd toegeschreven aan het te grote gat in de 559 velg. M'n 406 velg heeft wel een klein gat. Daar heb ik deze problemen nog niet gehad. Toeval? Mijn vermoeden is dat er meer beweging mogelijk is en er dus sneller slijtage optreed. Het gaat een paar duizend km goed en dan ineens is het einde oefening. Dan ploft het ventiel, of scheurt de binnenband op de naad.

Wim Schermer zei

Als het gat in de velg inderdaad te groot is, dan kun je rond het ventiel een klein ringetje leggen dat je uit een binnenband knipt.
Gaat het toch nog kapot, dan overstappen op een Hollands ventiel, of .... een andere velg.

Anoniem zei

Nog één opmerking:
Het bijgeleverde schwalbe ventielmoertje schroef ik altijd direct door tot aan de basis van het ventiel. Dit moertje heeft een insparing die het Hollands ventielgat precies opvult. Daarna monteer ik de binnenband op de normale manier en schroef na afloop evt (hoeft niet) nog een normaal moertje op het ventiel aan de buitenzijde. Bij mij geen hoogteslag bij het ventiel, en ook nooit lek daar. Overigens levert Schwalbe voor zover ik weet geen binnenbanden in die maat met Hollands ventiel en is die ventielmoer echt bedoelt als adapter.

Paul Dijs

Wim Schermer zei

Het eerste dat ik doe als ik een nieuwe binnenband monteer, is het smalle ringetje weggooien. Het geven van enige vrijheid van bewegen van het ventiel in het gat levert mij gemiddeld de beste resultaten op. Het met ringetjes 100% fixeren van het ventiel vernielt de binnenband zeker als ie er niet goed in ligt. Het levert dan spanningen op die de binnenband zullen doen scheuren. Dan nog liever een scheefstaand ventiel.