zaterdag 25 april 2009

Kees' poldertocht 2

Op de picknickplaats in Marken loopt mijn Camelbak weer eens deels leeg, nu op mijn zitmatje. Ik moet echt eens een nieuw mondstukje halen. Ik leg de Quest op zijn zij om de zon de kans te geven het matje te drogen. Dat lukt inderdaad in een half uur. Ook mijn broek is weer droog, toch wel comfortabeler zo.
We pikken de dijk op langs het IJsselmeer. Er zijn veel tegenliggers waarvan er sommige niet blij zijn met onze aanwezigheid.
Ik stop even bij een weiland waar veel jonge paarden lopen. Ik probeer een aardig plaatje te schieten. Een passerende fietser roept 'zijn voor op de hamburger', kennelijk doelend op het lot wat de paarden wacht.
Sebastiaan mist me en komt terug rijden, heel attent.
Bij Durgerdam rijden we echt laag Noord-Holland binnen, Waterland. Mooi fietsen hier en met de wind bijna in de rug gaat het best wel hard. Bij Ilpendam vullen we een hele pont en rijden zo naar het Twiske. Pé rijdt voorop en neemt een kortere noordelijke route. Geen probleem, we maken kilometers genoeg.
We hebben weer een ontmoeting met ons 'moederschip', maar Kees zet snel zijn helm op en voort gaan we weer.
We rijden één keer verkeerd en de weg houdt op te bestaan. Kees kijkt verongelijkt, maar de weg is er toch echt niet :).
Via de oostzijde van Zaandam koersen we op de Zaanse Schans af. Het fietspad is opgebroken, maar de grote weg is begaanbaar. Ook hier weer horden toeristen die ons op de kiek zetten. We maken een groepsfoto en rijden Wormerland door. Op een gegeven moment moeten we de heel steile houten brug over om de weg naar Neck te bereiken. Ik had al eerder de brug fietsend genomen, nu maar weer.
We rijden via Graftdijk naar Driehuizen waar we bij Sebastiaan Talsma thuis een glas fris drinken. Kees zet zijn helm nu in recordtempo op. Ik ga naar De Woude, de rest rijdt naar Heerhugowaard.
Prachtige dag, prachtige rit, meer dan uitstekende verzorging, deze mag op de jaarkalender.
Bedankt Kees en Marian.
169 km

5 opmerkingen:

Mark-Jan zei

Prachtige tocht, prima snelheid, perfect weer. Voelde me wel een beejte buitenbeentje als een van de weinigen zonder velomobiel - die koorts is boven het IJ nu echt aangeslagen, en ik vrees dat het besmettelijk is!

Mick zei

Toch gingen ook Jules en Elly als 'n speer tijdens de laatste Alf-tocht naar Hoorn op hun nieuwe titanium M5's. Met gemak over de 40 .
Zij zijn eigenlijk de aanleiding dat ik m'n Thys nu toch echt met 'n asymetrische achtervork wil uitrusten.Om 'n CVT achterwiel (asym. sperlager/alu sneksysteem)in te bouwen.
ipv De nexus-4 versnellingsnaaf (in sym. achtervork).
Blijkt Derk die gewoon ongelakt zo te willen verkopen tegen nog 'n schappelijke prijs ook!

Marian zei

Volgende keer ook maar reserve kleding meenemen voor de heren met een ernstig natte broek?

groet, Marian

Wim Schermer zei

Die - lange - broek had ik net uitgetrokken bij de ijssalon. Ik kon dus wel weer terug, maar de huidige kunststoffen drogen zo snel, dat ik tijdens het oponthoud in Marken al weer droog was.
Groeten,
Wim

marcel beekmans zei

leuke foto, daar waar de weg ophield....wilde je rechtdoor rijden zo de auoweg op?

gr marcel,