donderdag 9 juli 2009

Wedstrijdspiegel

Tijdens wedstrijden word je links en rechts ingehaald door snellere fietsers. Op rechte stukken geen enkel bezwaar, maar in bochten probeert iedereen zijn ideale lijn te rijden. Een velomobiel heeft een ruimere bocht nodig dan een tweewieler. Als snellere rijders mij in de bocht links inhalen, is er een groot risico dat ik het niet zie en een botsing het gevolg is. Nu zit er op de meeste fietsen wel een spiegeltje, maar dat spiegeltje toont alleen wat er achter je gebeurt, niet wat er schuin achter en naast je zit. Met de racekap op en geen zicht in mijn linkeroog, zijn de risico's om met de standaard spiegel of zelfs zonder spiegel te rijden domweg te groot.
Daarom zoek ik naar een spiegeltje met een grotere bolling waarmee ik een grotere hoek kan bekijken. Halfords heeft een royaal assortiment plakspiegeltjes voor auto's. Ik begin met het 'vernielen' van een standaard B&M spiegeltje. Ik heb daarvan alleen maar het pootje en het gewrichtje nodig. De polycarbonaat spiegel van Halfords is iets kleiner van diameter dan het originele spiegeltje. Dat kan best wat kleiner, scheelt weer luchtweerstand :). Met een stevige zijkniptang knip ik het spiegeltje in de gewenste maat, en slijp deze vervolgens redelijk netjes rond. Met een universele montagekit bevestig ik het spiegeltje op de rudimenten van de B&M spiegel. Na droging spuit ik nog een matzwarte lak op de witte kit en het spiegeltje is klaar voor montage. Het ziet er aardig uit.
Werkt het ook? Het doet het wonderbaarlijk goed. Ondanks het kleine formaat van de spiegel, hij is maar 36 mm groot, is alles naast en achter me uitstekend te zien. Voor wedstrijden een blijvertje dus.

Geen opmerkingen: