woensdag 25 november 2009

Garmin Oregon verder verfijnd

Zoals bekend gebruik ik graag de Garmin Oregon 400T GPS. De huidige systeem software versie is 3.30. Ondanks dat er een groot aantal verbeteringen in het afgelopen jaar zijn doorgevoerd, is één onderdeel achtergebleven. Het betreft hier de vertaling van de Engelse schermteksten. Hoewel veel teksten redelijk zijn vertaald, zijn veel onderdelen nog in het Engels. Zo kun je kaarten nog steeds niet 'inschakelen' of 'uitschakelen', maar moet je ze 'enablen' of disablen'. Dat is raar, maar gelukkig is daar een oplossing voor. Op http://garminoregon.wikispaces.com/OpenGTT kun je een taalbestand, in dit geval 'dutch.gtt' downloaden dat aan al die taalproblemen een eind maakt.
Al zoekende op het internet naar kaarten voor Ierland kom ik op de site:http://sites.google.com/site/talkytoasteruk/ukmaps.
Hier blijkt een prachtige gratis -OSM- kaart te downloaden die niet alleen routeerbaar is, maar ook voorzien is van hoogtelijnen. Het voordeel is duidelijk, je weet voor en tijdens de rit precies welke hoogten je voor je kiezen krijgt. Let wel goed op de aanwijzingen voor het gebruik van de kaart. Je moet namelijk deze kaart installeren die dezelfde naam heeft als een al in Oregon aanwezig bestand. Je zult een back-up moeten maken van de kaart die je verwijdert, in dit geval een iets gedetailleerdere kaart van Ierland zonder hoogteprofiel.

NB. Nu blijkt dat de kaart die ik uit de Oregon verwijderd heb, dezelfde kaart van Ierland is die ik er nu ook in heb. Echter, de kaart die nu weg is bevat ook de kaart van Engeland. Die moet er eigenlijk wel in blijven. Daarom een experiment. Als ik deze kaart er nu domweg bij zet met een iets andere naam? De kaart die er al in zit heet: GMAPSUPP.img. Ik noem de extra kaart GMAPSUPP1.img en zet hem op dezelfde plek in de map Garmin in de Oregon. En zie daar, het werkt. Ik heb nu alle kaarten die ik wil en kan blijkbaar straffeloos nog meer kaarten plaatsen, uiteraard tot de opslagruimte vol is. De opslagruimte in de Garmin Oregon 400T is volgens de fabrikant 850 Mb groot. Dat blijkt gelukkig niet te kloppen, de werkelijke grootte is maar liefst 4 Gb.
Eerder al bleek dat de hoogtelijnen kaart ook over andere kaarten kunnen worden geprojecteerd, uiteraard alleen als het over hetzelfde gebied gaat.

3 opmerkingen:

Quemo zei

Ik heb geen ervaring met de Oregon maar wel met Garminspul dus denk ik dat het allemaal wel zo'n beetje hetzelfde werkt.

Kan je niet met MapSource je kaarten uit je Oregon downloaden naar je computer, daarna in Mapsource de OSM kaarten installeren (dat gebeurt dan 'naast' de originele kaarten uit de Oregon) en vervolgens alle kaarten weer uploaden? Dan heb je alle kaarten in één bestand staan met.... dezelfde naam. Tenminste, ik neem aan dat dat bij jou het probleem is.

Wim Schermer zei

Ik heb geen Windows PC, dus MapSource is voor de Mac niet mogelijk. Er is niet een echt probleem. De beide kaarten zijn OSM kaarten van Ierland, dezelfde bron dus, waarbij de kaart die ik nu geïnstalleerd heb een hoogteprofiel heeft.
Ik installeer kaarten meestal door ze rechtstreeks via de computer op de Garmin te kopiëren. Gaat het via de Mac computer, dan gebeurt het met Garmin MapInstall.

Maarten zei

Heb nu wel last van een 'knipperend track': soms is het track dat ik aan het rijden ben enkele seconden (10? 20?) niet in beeld. Ach, beter dan het geroteerde beeld vlak na opstarten dat ik bij de vorige versie had.