dinsdag 15 december 2009

Eeuwig krakende stoel

De laatste maanden wordt mijn fiets geplaagd door een krakende stoel. Bij iedere trap is het raak. Het blijkt veroorzaakt te worden doordat de stoel op zijn ophangpunt iets heen en weer beweegt. De oplossing is mogelijk het fixeren van de stoel op zijn ophangpunt. Dat lijkt makkelijker dan het is. Ik kies er voor om de beweging toe te laten en om het kraken te voorkomen smeer ik de binnenkant van de stoel in met teflon vet. Dat blijkt al snel het kraken te verergeren. Met thinner verwijder ik dit vet weer.
De echte oplossing is heel simpel. Gewoon zorgen dat er geen contact meer is tussen de stoel en zijn ophangpunt.
Van een smalle binnenband, een Schwalbe SV6a, knip ik een lengte ter breedte van het ophangpunt af. Dan knip ik de band 6 cm in de lengte in en trek de band over het ophangpunt.
Kraken volledig opgelost.

3 opmerkingen:

Robbedoes zei

Tja Wim en geluiden :-)
Maar is het geen idee om alle tips te bundelen en er een leuk boekje van te maken voor beginnende Quest rijders/

Gr
Rob

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Zou natuurlijk kunnen. Wel blijft het allemaal mijn mening, een mening waar ik ook nog wel eens op terug kom.
Met de nieuwe zoekfunctie in de blog kun je nu alles wel heel makkelijk vinden.
Groeten,
Wim

eduardbotter zei

Ik had bij mijn vorige Quest een stukje tuinslang gebruikt. Bij deze Quest heb ik nog geen gekraak gehoord, misschien komt het nog.

groet, Eduard