vrijdag 29 januari 2010

Quest de lucht in

Al een tijdje denk ik na over een makkelijke manier om voor sleutelwerkzaamheden de Quest 'de lucht in' te krijgen. Ideaal is natuurlijk een hydraulische lift zoals bij Velomobiel.nl in gebruik. Voor thuisgebruik niet handig omdat ie meestal een sta-in-de-weg is. Ook kost zo'n apparaat honderden euro's.
De eisen zijn evenwel veelomvattend. Het moet alleen uit te voeren zijn, er mogen geen hinderlijke omvangrijke onderdelen na gebruik in de weg staan, de hoogte moet variabel zijn tussen 60 en 90 cm en het moet liefst geen operatie zijn die veel geld kost.
Eerst op zoek naar schragen met variabele hoogte instelling. Vaste schragen zijn altijd 90 cm hoog, te hoog omdat je dan staand naast de Quest niets meer in de fiets kan uitrichten zonder weer op een verhoging te gaan staan.
Die schragen vind ik bij ecotools.nl.
Vervolgens de vraag hoe krijg ik de Quest er in mijn eentje op. Achtereenvolgens passeren oprijplanken en allerlei soorten hijswerktuigen de revue. Veelal zijn dit spullen om motoren of andere zware spullen te liften. Te zwaar, te duur en onhandig.
Uiteindelijk beland ik bij de aloude fietsliftjes waaraan veel fietsers hun fietsen ophijsen voor onderhoud en opslag.
Fixet heeft ze vandaag en het komende weekend in de aanbieding voor € 6,49. Er zijn er twee nodig. Nu ik toch bij Fixet ben neem ik een plaat licht-watervast multiplex van 15 mm dikte en 200 x 85 cm mee.
Thuisgekomen schroef ik de vier plafond units met ieder 10 spaanplaatschroeven aan het plafond vast. In de multiplex plaat boor ik 8 gaten van 15 mm waarin de ophanghaken zich automatisch borgen bij het hijsen.
Dan een spannend moment, krijg ik de Quest hier eenvoudig mee omhoog? Dat lijkt in eerste instantie niet makkelijk te gaan, het geheel gaat scheef omhoog. Omdat het hijssysteem automatisch borgt kan ik de hijsende draad loslaten en de Quest recht trekken. Even later blijkt dat terwijl ik aan het hijsen ben ik de Quest aan het instapgat eenvoudig rechtop kan houden. Helemaal eenvoudig gaat het als eerst de Quest aan de voorkant twintig centimeter opgehesen wordt. De achterkant blijft dan nog even op de grond staan. In twee etappes is de Quest op ruim 60 cm en kunnen de schragen eronder. Dan kunnen de hijshaken eruit en naar het plafond gehesen worden. De Quest staat nu heel solide op een comfortabele hoogte van 63 cm
De terugweg is uiteraard identiek en als de Quest weer geland is hijs ik de complete multiplex plaat tegen het plafond aan.
De foto's spreken voor zich. De kosten blijven voor de schragen, multiplex plaat en fietsliften onder € 90,-.

7 opmerkingen:

Kees van Hattem zei

Beste Wim. Ziet er mooi en handig uit. Ik kan haast niet wachten om te komen sleutelen. Kees.

Cees zei

Mooie oplossing Wim,
Zal de rug ontzien. ik heb de schragen een tijdje geleden bij de Aldi gekocht. De quest rij ik er schuin op en til het achterste eind op de 2e schraag maar nu ik dit zie ga ik toch zo'n lift proberen. Mvg Cees

Robbedoes zei

Hoi Wim,

Dat ziet er mooi uit.
We weten dan nu waar we moeten zijn als we lekker op hoogte willen klussen :-)

Ik zou alleen wel aan de voor en achterkant en latje maken zodat je fiets er niet kan afrollen als hij niet op de rem staat.

Ook aan de onderkant van de plaat een paar kleine klosjes maken.
Dan kan je de haken er makkelijker in haken als de plaat op de grond ligt.

gr
Rob

Sebastiaan zei

Pas maar op Wim, voor je het weet heb je een hangsoos aan huis!!

Gr. Sebastiaan

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Toch wordt het hier niet een Noord-Hollands Quest service station :).
Een latje voor en achter kan. Maar hij staat tijdens het hijsen zeker op de rem, dus eraf lopen zal ie niet doen.
De haken worden er op de grond niet uitgehaald of ingezet. De multiplex plaat hangt aan het plafond en komt naar beneden voor het oprijden van de fiets. Alleen als je aan de fiets werkt gaan de haken eraf.
Dus klossen hebben geen zin.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Beste Wim,
misschien een idee om het 'er af rijden/glijden' tegen te gaan: toe-clipriempjes.
Per wiel 2 gleufjes fresen in de plank, riempje erdoor (aan de onderkant vastzetten met een schroefje). Quest op de plank, wiel met de riempjes vastzetten, hijsen en indien nodig riempjes weer los.

gr.
M

Wim Schermer zei

Hi Martin,
Dank voor je tip. Die toeclip riempjes heb ik, dus dat is geen probleem.
Maar het lijkt niet echt nodig. Tijdens het hijsen trekt de multiplex plaat iets krom waardoor de fiets er niet voor- of achteruit af zal glijden. De scheve stand tijdens het ophijsen is met een rukje aan de rand van het instapgat te verhelpen. Daarbij staat de fiets natuurlijk op de rem.
Groeten,
Wim