dinsdag 30 maart 2010

Sporing OK en nog meer mooie details

Vanmorgen haal ik twee stukken aluminium hoeklijn van 30x30x2 mm met een lengte van twee meter. Ik haal de Perfect Moiree 54 eraf en klem de beide hoeklijnen op de velg. Op de plek tussen de beide voorwielen zet ik een rood streepje op het midden van de beide hoeklijnen. Dan richt ik de voorwielen haaks en meet de afstand tussen de beide middelste wielophangingspunten. Dit punt staat vrijwel stil en biedt het meeste houvast. Het achterwiel staat 4 mm uit de haak, gemeten over een arm van 1,40 meter. Dit betekent dat de afwijking op het wiel zelf vrijwel nihil is. En als er al een kleine afwijking zou zijn, zou deze het naar rechts trekken juist tegen werken. Het achterwiel staat met zijn voorzijde fractioneel naar rechts.
Dan de sporing van de voorwielen. Dezelfde hoeklijnen span ik op voorwielen, wel eerst even de banden leeg laten lopen natuurlijk.
De wielen sporen perfect. Over een arm van 2 meter is er een uitspoor van 5 mm. Dat is op het wiel zelf helemaal niks.
404 doet zijn naam eer aan, problem 'not found'.
Nu de 404 op zijn kant ligt kan ik mooi een paar plaatjes schieten van enkele details. Allereerst de forse Sturmey Archer remtrommels, zoals gezegd een hele verbetering. De speciaal voor mij vervaardigde, iets bredere, carbon kettingafscherming doet zijn werk voortreffelijk en ziet er fraai uit. Zo ook de voorderailleur.
Het zakken van de fiets gaat soepel.
We gaan weer fietsen.

10 opmerkingen:

simply red zei

Hoi Wim,

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe fiets! Als de sporing oké is, wat kan dan de oorzaak zijn van het naar rechts trekken? Ik zit een beetje met hetzelfde probleem; wielen willen rechts de berm in, maar bij Velomobiel.nl kunnen ze geen afwijking vinden, sporing oké dus. Ik laat er zaterdag weer naar kijken.

Groet en fiets ze !

Paul.

Quemo zei

Nu zullen de grotere trommels vermoedelijk best beter remmen. Maar heb je er wel rekening mee gehouden dat je 'oude' fiets een stel remmen heeft die vermoedelijk wat minder goed gesmeerd zijn in de loop van het gebruik waarbij de werking verminderd is. Het werkelijke verschil tussen grote trommels en kleine trommels zal mogelijk wat minder zijn dan je nu voelt.
Heb je enige indicatie hoeveel verschil erin zit? (desnoods het optimale verschil tussen nieuwe grote en gebruikte kleine trommels)
Ik ben namelijk niet echt tevreden met de remwerking en overweeg om m'n eigen Quest een upgrade te geven.

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Mijn nieuwe fiets remt echt veel beter dan mijn nieuwe fiets een jaar geleden. De Jagwire kabels hebben veel minder weerstand.
Ik had eerder wel twijfels omdat een remproef met Kees van Hattem, geen verschil opleverde. Hij durfde evenwel niet maximaal te remmen (100 km jonge fiets) en had ook nog geen Jagwire kabels.
Zoals je vast wel weet ben ik nooit happy geweest met de remwerking van de Quest. Dit is zoveel beter dat ik er nu wel blij mee ben.
Groeten,
Wim

Quemo zei

Ik vraag me af hoeveel de remkabels te maken hebben met die goede werking. Ik neig tegenwoordig de schuld te leggen bij het 'ovale' remheveltje tussen de remblokken.
Ik ben ook niet te spreken over de remwerking van de Quest met de kleinere trommelremmen maar weet uit ervaring dat ook die kleine trommelremmen enorm goed kunnen werken. Tenminste, als je het presteert om een Versatile met het achterwiel lost te laten komen en de neus tegen de grond te kwakken, dan is er op zo'n moment geen sprake van gebrekkige remwerking. Het KAN dus wel. En dat was allemaal met standaard shimano remkabels. En ook nog eens de koppelschijf die ongetwijfeld ook wat remwerking wegvreet.
Nu is het wel zo dat alle beetjes helpen want met de Alleweder had ik het ook wel eens voor elkaar om de neus tegen de grond te drukken. Maar daarbij heb ik ook ooit eens versnellingskabels gebruikt in plaats van remkabels. Dat remt ook als een tierelier maar is verre van veilig. Doen we dus niet weer.

Waar ik nog wel het meest benieuwd naar ben is dus of de remwerking bij die grotere trommels ook goed _blijft_. Trouwens, al zou het wel wat minder worden maar meer blijven dan de kleinere trommelremmen, dan is het altijd nog een verbetering.

Wim Schermer zei

De totale remwerking wordt bepaald door de kracht waarmee de remschoenen op de trommels worden gedrukt. Een deel van die kracht gaat verloren als weerstand in de kabels. Jagwire kabels zijn op teflon gebaseerd en hebben een extreem lage wrijving.
Wil je eens vergelijken welke fiets het best remt, dan kunnen we dat wel eens uit proberen.
Ik kom binnen nu en twee weken in Dronten. Als jij er ook kunt zijn, kunnen we eens samen remmen.
Groeten,
Wim

Kees van Hattem zei

Beste Wim. Als je weer naar Dronten gaat mag ik dan ook weer mee ? Groeten Kees

Wim Schermer zei

Ja Kees, natuurlijk. Al houden we de bende van Wim dan wel beperkt tot 2 man. De komende keer rij ik naar Dronten om mijn oude fiets af te leveren.
Wim

Quemo zei

Ha Wim,

Lijkt me best aardig om te proberen. Moet ik wel kunnen, ik ben niet in de gelegenheid om zomaar even een snipperdag op te nemen.
En ik ga eerdaags maar eens de remmen onder handen nemen om ze weer optimaal (proberen) te maken. Dat geeft ook nog eens een mooier/eerlijker vergelijk.

Wat beteft die kabels trouwens, je spreekt over teflon. Als ik me niet vergis hebben de Shimano buitenkabels ook een witte teflon binnenmantel. Is dit nog weer wezenlijk anders dan in de kabels van Jagwire?

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Ik heb het over Teflon, maar het zou ook maar zo carbon kunnen zijn. Of ze even goed remmen als de Teflon Shimano kabels, weet ik niet. Mijn nieuwe fiets heeft zowel grotere trommels als nieuwe kabels.
Hoe dan ook, ze remmen als de beste.
Groeten,
Wim

Quemo zei

Ik hou je weblog in de gaten. Mocht het toevallig uitkomen, dan kom ik ook naar Dronten. Ben namelijk wel erg benieuwd. Hoewel de kleine remmen goed KUNNEN werken, het kan duidelijk beter.