vrijdag 2 juli 2010

Kneesavers, Polycord, SuperMoto

Vandaag arriveert een brief uit de USA met daarin de beide pedaalas verlengers. Gebruikt weliswaar, maar dit soort stukken RVS verwoest je niet zomaar. Kosten 10 dollar, met porto van 4,95 dollar nog geen 15 dollar. Hiermee is tevens bewezen dat de extreem hoge verzendkosten vanuit de VS helemaal niks te maken hebben met werkelijke transportkosten. De hoge verzendkosten verhogen simpelweg de winst van de verkopers.
De pedaalas verlengers of Kneesavers ga ik monteren omdat ik na de montage van de kortere Bebop pedalen met mijn rechterkuit tegen het kettingschermpje aankom.

Ook brengt de post me een stukje 4 mm Polycord. Hoewel mijn Viton ring na 300 km nog in goede staat lijkt, is de Viton ring van Kees van Hattem al kapot. Met goede tips van leverancier Habasit moet het mogelijk zijn een sterkere O-ring te maken die geen last heeft van olie. De Viton O-ring heeft een hardheid van Shore 75, de Polycord is Shore 90. Dit laatste is duidelijk taaier en zal waarschijnlijk wel de mishandeling door de ketting weerstaan.

Voor de reis naar Ierland hebben we uitgebreid gediscussieerd over de te kiezen banden. Voor de achterband is de keus Schwalbe Kojak of Schwalbe SuperMoto. Ik kies voor de SuperMoto omdat deze band op 5 bar lichter rolt dan de Geax Tattoo op 4 bar. Harder durf ik de Tattoo niet op te pompen vanwege het gevaar van barsten. De voorbanden zullen waarschijnlijk ook Kojaks worden. Ik blijf met de GoCycle banden fietsen omdat ze zo comfortabel zijn en licht lopen. Wel zijn de GoCycles na 1500 km op de dunne wangen doorgesleten en moeten ze worden omgedraaid. Ze lopen namelijk alleen aan de buitenkant aan. Om het slijtageproces te vertragen heb ik de scherpe randen van de binnenkant van de wielkasten afgerond. Ook heb ik de banden waarvan de lichte karkasdraden zichtbaar beginnen te worden besmeerd met Bison rubber repair. Ziet er met zijn hoge glans niet fraai uit, maar is door zijn slijtvastheid voor de banden levensverlengend. De GoCycles zijn met hun breedte van 52 mm wel behoorlijk slijtvast op het loopvlak. Ik schat dat de banden rond 4000 km meegaan.

3 opmerkingen:

Mick zei

In de loodgieterij zouden we een dergelijk verlengstukje aanduiden als 'neusstukje', mijn oude metier...
Maar in de pijpfitterij wordt natuurlijk een veel grovere spoed gebruikt de zgn. Withwort-draad.

Rene van den Berg zei

Beste Wim,

Heb vandaag een Super Moto aangeschaft en een anti-lek binnenband. Opgepompt tot 5 bar (maximum volgens fabrikant 4).

Moet kunnen? Geen risico op explosie? Want op 5 bar rolt ie wel lekker verder dan op de aanbevolen 4 volgens de bandentest van april.

Wim Schermer zei

Hi René,
5 Bar gaat prima, ik rij er altijd mee.
Groeten,
Wim