dinsdag 20 juli 2010

Remparachutes compleet

Nadat Marian van Hattem gisteravond het naaiwerk aan de remchuutjes heeft gecompleteerd, maak ik ze vandaag compleet. Paulus den Boer gaf me nog wat aanvullende informatie. Na het aanbrengen van de primaire trekdraden, uit één stuk, knoop ik per chute vier 50 cm lange draden met paalsteken vast aan zowel de primaire trekdraden als aan de centrale ring. Dit ringetje is net een centimeter in diameter en bevestig ik vervolgens aan de wartel. Vlak daarvoor schuif ik de vooraf vervaardigde Ibiliet beschermingsknoppen over de trekdraden. Ditzelfde doe ik ook aan de wartelkant. Dit is nodig omdat parachutes pal naast de Quest niet stabiel zullen zijn en soms hard tegen de body aan zullen slaan. Met de schuimrubber beschermingsknoppen over de ring en de wartel zal dit zonder schade blijven. Als laatste maak ik een 4 mm gevlochten nylon trekdraad aan de wartel en schuif de Ibiliet knop erover heen. Om afschuiven te voorkomen smeer ik er wat Bisontix op.
De foto's vertellen het verhaal verder.

De afmetingen van de chutes zijn 50 x 50 cm met een gat in het midden van ongeveer 10 cm. De vier hoeken die eruit geknipt worden meten 10 x 10 cm. Voor het naaien van de chute is smal dubbelzijdig tape heel prettig, nylon schuift geweldig makkelijk. Nu hebben we de chutes in elkaar geplakt en daarna genaaid. Let wel op dat het naaien met tape makkelijk leidt tot vervuiling van de naald. Een beetje siliconenspray op de naald voorkomt dit.

De remparachute mag niet onder het achterwiel komen en ook is het niet de bedoeling dat mede fietsers worden meegesleurd. Daarom is de treklijn vrij kort. Ook moeten de chutes zo'n 10 tot 20 cm in lengte verschillen om in elkaar draaien te voorkomen.
Tenslotte is het belangrijk het geheel niet overmatig sterk te maken. De wartel heeft een treksterkte van 75 kg, ruim voldoende.
De kogel gelagerde wartels koop je in de viswinkel, kosten helemaal € 0,50 per stuk. Het spinnakerdoek kost € 17,50 per m2. De treklijntjes zijn van 2 mm gevlochten nylon, de nylon treklijn is 4 mm dik.

11 opmerkingen:

Duncan Watson zei

Hello,
That looks great. I will have to make one of these to try on some of the local mountains. I will look for some nice descents to test this with. Thanks very much.

Wim Schermer zei

Hi Duncan,
You loose about 20 km per hour per parachute.
90 kph results in about 55 kph.
Do know that they move rather wild, but thats no problem.
Good luck.
Wim

Quemo zei

Ah, dit bericht bedoelde je dus.

Wil je het helemaal mooi maken, dan maak je natuurlijk een naar achteren gerichte koker in de smurfenmuts waaruit je de parachute kan laten komen, vergelijkbaar met een spinnaker zoals je op sommige boten ziet waarbij het spinnaker in de boeg te trekken valt.

Ik heb nog wat zitten denken aan dat gestuiter van de parachutes. Er zijn mogelijkheden om dat gestuiter te voorkomen met behulp van andere modellen parachute en met gebruik van meer lijnen maar dat maakt het geheel niet simpeler ben ik bang.

Ik zat even te denken aan NasaChutes. Die zijn duidelijk georiënteerd in één richting in tegenstelling tot de meervoudig symmetrische parachutes die je hier op je log laat zien.
Maarja, die NasaChutes hebben meer toomdraden en vragen dan ook om minimaal 2 lijnen, liefst 4 om ze op een bepaalde plek achter de fiets te krijgen.

Wim Schermer zei

Hi Wilfred,
Een ronde parachute doet het niet beter. Kijk maar eens naar de ronde chute achter de Duoquest. Die vliegt letterlijk van de ene kant van de weg naar de andere. Een parachute hangt pas stil als de lucht niet verstoord is. Het kan wel zijn dat als de draden een paar meter lang zijn het wel goed gaat. Hoe dan ook, het gaat om de effectiviteit en die is OK. Een voordeel van de chutes vlak naast de Quest is dat het profiel van de Quest totaal om zeep wordt geholpen. Ik ben er van overtuigd dat het niet de 'drag' van de chute is, maar meer de verstoring van de luchtstroom om de Quest.

Martje zei

Hee Wim, mocht je nog op je blog kijken in het natte Westen. Veel plezier met alle doedels en andere zaken daar in het Ierse land.
Kus van de Kat

beekie zei

beste wim,

kwam die "Remparachutes"netjes achter de fiets terecht toen je hem uit wiepr?

Wim Schermer zei

Lees er maar over tijdens de Ierland reis. Het antwoord is ja.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Henri zei

Ik heb ook net een remparachute van een paraplu gemaakt. Werkt op zich goed maar gaat ook nogal heen en weer en komt ook soms op de grond.
Vrij kort achter de Quest.
Het gat is nu 6 cm. Zou dat misschien te klein zijn?

Wim Schermer zei

Ik zou het gat wat groter maken. Dat stabiliseert de koepel.

Henri zei

Bedankt, ik ga de parachute nog een beetje aanpassen.