donderdag 9 december 2010

De zaag in de racekap

Het nieuwe vizier is na twee ritten comfortabel en effectief gebleken. Een bezwaar is wel dat als ik het vizier zo ver open zet dat ik er onder door kan kijken, de wind in mijn gezicht blaast. Het kleine deflectortje richt de windstroom omhoog, maar omdat de bovenkant van de voorzijde van de kap niet meer aansluit op het Lexan vizier buigt de nu te ver naar binnen stekende bovenrand de luchtstroom af naar mijn gezicht. Het zou beter zijn als de luchtstroom boven langs mijn hoofd passeert.
Daarvoor moet ik van de rand van de kap een stuk afhalen. Eerst met een potlood globaal aftekenen en dan met een scherpe schaar de rand eraf knippen. Met een schuurpapiertje worden de scherpe randen afgebraamd en klaar is Wim.

De bovenste foto geeft de oude situatie weer. De tweede foto toont de zaagsnede en ongeveer de hoeveel materiaal die er verwijderd wordt. De onderste foto's tonen het eindresultaat. Het ziet er veel beter uit en ook het zicht is spectaculair verbeterd. Het weliswaar knusse maar toch wat claustrofobische effect van de standaard racekap is nu geheel verdwenen.

14 opmerkingen:

simply red zei

Het wordt steeds mooier Wim.
Wat ik wil gaan proberen is om jouw grote lexan vizier van je racekap te kopieren en met klittenband te bevestigen op mijn kap net voor het gat. Evt met deflector. Dan zit ik ook behoorlijk uit de wind.
Waar zouden we zijn zonder Lexan ;-)

Groeten,

Paul Dijs

Wim Schermer zei

Hi Paul,
Hou wel voldoende ruimte voor de deflector. Zoals je ziet heb ik een dubbele, één om de wind aan de binnenkant van het grote vizier te geleiden, één tegen de binnenkant van halsopening om te voorkomen dat vochtige warmte uit de fiets op de ruit neerslaat.
Zoals het er nu naar uitziet lijkt dit wel een mooie oplossing.
Tipje van de sluier. Wij werken aan een losse hoed die bovenop een volledig Lexan vizier komt te staan.
Groeten,
Wim

Jan Reus zei

Ziet er goed uit zo Wim.

Groet Jan.

simply red zei

Hoi Wim,

Ik zit erg diep in mijn strada (alle beetjes helpen). Ik kan dus op de hals van het gat niks meer plakken....dan zie ik nml niks meer. Ik kijk net boven mijn kap uit en blaas mijn adem uit binnen de cabine. Alleen dus een deflector heb ik nodig. Mooi woord trouwens..deflector.
Ga je een volledig Lexan vizier ontwerpen en verkopen die op een standaard Quest-kap kan ? In dat geval wacht ik nog even met knippen en koop ik er één bij jou.

Groeten,

Paul.

simply red zei

Hoi Wim,

Ik zit erg diep in mijn strada (alle beetjes helpen). Ik kan dus op de hals van het gat niks meer plakken....dan zie ik nml niks meer. Ik kijk net boven mijn kap uit en blaas mijn adem uit binnen de cabine. Alleen dus een deflector heb ik nodig. Mooi woord trouwens..deflector.
Ga je een volledig Lexan vizier ontwerpen en verkopen die op een standaard Quest-kap kan ? In dat geval wacht ik nog even met knippen en koop ik er één bij jou.

Groeten,

Paul.

Robbedoes zei

Ben wel benieuwd hoe straks de nieuwe racekap eruit komt te zien.
Ik heb zelf ook last van het beslaan van mijn Botterscherm net zoals Kees.

Gr
Rob

Wim Schermer zei

Hi Paul,
Ik zou dan eerst alleen een deflector plaatsen. Dat luistert vrij nauw. De afstand tussen deflector en binnenzijde vizier moet overal gelijk zijn. Hierdoor ontstaat een venturi werking waardoor beslaan niet zal gebeuren.
En ja, er komt een kap uit dikker Lexan voor op de schuimkap. Die zullen ook verkocht worden. De flap Lexan wordt een meter lang.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Paul en Rob,
Een vizier blijft uitsluitend vrij van condens als de wind er aan de voor- én achterzijde vrijelijk, liefst met dezelfde snelheid, langs kan stromen. Mijn kleine viziertjes op de rand van het instapgat hangen als het ware vrij boven het instapgat en beslaan nooit.
Gaat warme en vochtige lucht aan de achterkant van een vizier vrijwel stilstaan, dan is beslaan zeker.
Het is ook een voordeel als het vizier dun is.
Als laatste is het van belang om de afstand van vizier tot het hoofd zo groot mogelijk te maken.
Groeten,
Wim

Rob Mackenzie zei

Hallo Wim,

Ik heb volgende, uit Canada, de gegevens die u hebben geschreven over dit Racekap en ik denk dat het uitzonderlijk is! Uw blog is een enorme inspiratie voor degenen onder ons die zo ver verwijderd zijn van andere mensen in de velomobiel wereld (ik betwijfel zijn er 25 velomobielen in alle van Canada).

Bedankt,

Rob Mackenzie
***********************************


Hello Wim,

I have been following,from Canada, the details you have written about on this Racekap and I think it is extraordinary! Your blog has been a tremendous inspiration to those of us who are so far away from other people in the velomobile world (I seriously doubt there are 25 velomobiles in all of Canada).

Thanks,

Rob Mackenzie

Wim Schermer zei

Hi Rob,
Thanks for your kind words. It's good to know that, on the other side of the Atlantic Ocean, people appreciate what I am doing.
All in all I do have many benefits for myself too. A fast and comfortable bike for 365 days in a year cycling is very pleasant.
Best regards,
Wim Schermer

Ida - GL Heemstede zei

En wanneer krijgen we nou eens de service dat ik dit ook mag gaan proberen? Ik bedoel... ik ben niet zo handig, heb wel het eerste (lage) vizier) aan de voorkant, maar nog geen kap. Voordat ie in productie gaat - ik zou heel graag als proefpersoon fungeren... :-)

Wim Schermer zei

Hi Ida,
Iedereen mag de verschillende kappen straks proberen. Over twee weken zijn de eerste exemplaren klaar. Naar de oliebollentocht gaat in elk geval een complete glasvezel racekap in kleur gespoten mee. Ook is het de bedoeling dat de gedeelde toerkap, in carbon, mee komt.
Groeten,
Wim

Christophe Sarrazin zei

Mooie !
Het lijkt een beetje op het systeem van mijn virtueel Remobil.
www.piximatic.net
Zoiets op mijn Quest zou wel goed passen...

Wim Schermer zei

Hi Christophe,
Jouw Remobil ziet er fantastisch mooi uit.
De racekap met dit vizier op een Quest werkt perfect.
Ze zullen in de komende weken op velomobielonderdelen.nl te koop worden.
Met vriendelijke groet,
Wim Schermer