woensdag 22 september 2010

Voorbereiding Giessen tocht

Komende weekend gaat er weer een flinke groep velomobielen naar Giessen. Ik ga ook weer mee, al heb ik getwijfeld of ik er wel goed aan doe. Op de eerste overnachtingsplaats bij de Sorpesee is dit jaar maar één huisje beschikbaar met maar 8 bedden. Betekent dat ik mogelijk op de grond zal moeten slapen. Dat op de grond slapen gebeurde tot op heden op een 3,5 cm dun Thermorest matje. Bepaald oncomfortabel om niet te zeggen dat ik vrijwel geen oog dicht deed.
H@rry maakt me attent op de matjes van Exped. Dit zijn donsgevulde matjes van 9 cm dik met een geïntegreerde pomp. Zo'n matje aangeschaft en dat lijkt een goede oplossing.
Aan de hand van een al jaren bestaande checklist scharrel ik alle spullen bij elkaar. Onwaarschijnlijk wat een hoop troep moet er toch mee. Extra t.o.v. een normale rit zijn natuurlijk de slaapzak, de mat, toiletspullen, dubbele fietskleding, kleding voor 's avonds, eten en drinken, opladers enz. enz.
Nadat alles verpakt is laad ik de spullen in de Quest. Dat gaat prima al is het gewicht fors.
Ik plak de schade van het afgelopen weekend dicht met een stuk ducktape zodat er geen water in het laminaat kan komen.
Alle tape en stroomlijn verbeterende maatregelen aan de onderkant van de Quest haal ik er af. Voor een goede koeling van de remmen is het beter ze niet op te sluiten.
De Schwalbe Super Moto band is snel en comfortabel, maar niet geschikt in de bergen. Bij zwaar aanzetten op steile hellingen vervormt de achterbrug heel weinig, maar net genoeg om de band in de wielkast te laten aanlopen. Zo'n rem wil je op dat moment echt niet hebben. Ook loopt de band heel snel tegen de wielkast aan bij het stouwen van de bagage. Daarom gaat er een Schwalbe Furious Fred van 50 mm breed om. De al 5500 km meegaande GoCycles op de voorwielen zijn nog in prima staat en blijven er gewoon om. Zelfs het van oorsprong aanwezige heel lage profiel is nog steeds niet helemaal weggesleten.
Tenslotte maak ik een boodschappenritje naar Castricum. Op mooi asfalt en boven de 35 km/u fluit de Furious Fred hoorbaar. Ook hangt de fiets iets meer achterover, maar het rijdt verder prima.
Vanavond na 19.00 uur neem ik nog afscheid van een overleden buurtgenoot waarna ik met de auto naar Varsseveld onderweg ga.
Ja ja Peter, ik neem port mee :).