donderdag 16 december 2010

Racekap houdt het droog, 30 km/u zonder trappen

Vlak na het middaguur regent het flink en het waait Bft 5 tot 7. De luchtvochtigheid is 97%. Geen weer om een hond naar buiten te sturen. Ik wil graag proberen hoe het nieuwe vizier op de racekap het doet met regen en harde wind. Ik rij naar Akersloot en blijf helemaal droog. Stuifwater bereikt zelfs nauwelijks mijn bril. Met het vizier gesloten beslaat dit niet. Wel rukt de wind zo hard aan de kap dat de zeven klittenbanden amper genoeg zijn om de kap op de fiets te houden. De nieuwe kappen zullen veel beter passen en zal de wind er minder vat op krijgen. Als het vizier wordt geopend vervormt de wind het nogal. Mijn vermoeden dat het vizier op de racekap bij harde wind iets dikker zou kunnen zijn klopt. Ik heb 1 mm dik Lexan al in huis.

De Quest rijdt zonder trappen rond 30 km/u als de harde wind dwars inkomt. Eén keer accelereert de fiets zelfs naar 32 km/u. Dat is een heel bijzondere ervaring die ik niet eerder meemaakte. Mogelijk komt dit doordat de racekap de aero-dynamische vorm van de Quest niet verstoort.

Kettingwiel, maar dan anders

Ik krijg een mailtje van Kars ten Have uit Gasselternijveen. Hij heeft een eigen ontwerp gemaakt van een kettingwiel. Of ik deze samen met superveelfietser Kees van Hattem, dit jaar al ruim boven de 20.000 km, wil testen. 'Natuurlijk Kars, stuur maar op'.
Dat duurt wat lang omdat onze TNT bezorger ons eiland een dagje links laat liggen, maar vandaag komen er twee fraaie kettingwieltjes binnen. Het bijzondere is dat ze tweedelig zijn en een kern hebben van aluminium. Daaromheen zit een mooi gegoten neopreen vierkant met een hardheid van shore 90. Kars is benieuwd of de speciale neopreen die hij gebruikt heeft de olie en mishandeling door de ketting zal weerstaan. Dat zou best wel eens kunnen omdat de dikte van het materiaal veel groter is dan een O-ring van 4 of 6 mm. Ook een rubber vierkantje met een hardheid van shore 75 is erbij.
Kars werkt inmiddels aan een ééndelige nieuwe variant waarvan de neopreen inzet rond is en derhalve nog meer materiaal bevat.
Kees krijgt zo spoedig mogelijk een kettingwiel om de test aan te vangen. Zelf zal ik wat later aan de test beginnen omdat ik eerst wil testen met de nieuwe industrieel vervaardigde 6 mm Polycord O-ringen waarvan ik, nou ja Velomobielonderdelen.nl dan, er 50 heeft besteld.

Update Alligt vezelversterkt kettingwiel
Dit kettingwiel doet nu 3000 km dienst en functioneert nog goed. Wel begint het meer geluid, een soort lage brom, te maken. Als ik het kettingwiel er even uithaal zie ik dat de rubber O-ringen al flink zijn aangetast. De diameter van de O-ring is flink afgenomen. Het gevolg is dat de ketting meer over de tanden gaat lopen en dus meer lawaai gaat maken. Nou kan ik natuurlijk de O-ringen vervangen, maar dat doet niemand ..... tot het kapot gaat.