maandag 17 januari 2011

Li-ion accu's onderhouden

Van Bergen Sports stuurde mij vrijdag twee nieuwe Therm-IC accu's. 'Weer service van de zaak' schrijft de importeur. Dat is heel netjes en een compliment waard.
De vraag blijft waarom die accu's zo snel kapot gaan. Dat komt omdat Li-ion simpelweg chemisch veroudert. Of je ze nou veel of weinig gebruikt maakt nauwelijks iets uit. Per saldo gebruik je elektrische voetverwarming maar enkele maanden van het jaar. Aan het eind van de winter laad ik de accu's goed op en leg ze weg. En daar zit nou precies het probleem. Het verouderingsproces verloopt het snelst bij volledig geladen accu's. Zeker 20% per jaar capaciteitsverlies wordt door de fabrikanten als normaal beschouwd. Bij een half opgeladen accu verloopt het verouderingsproces spectaculair veel langzamer, tot wel een factor 10 trager.
Jammer dat de fabrikanten daar zelf niks over vertellen. Ook kan koel bewaren de levensduur verlengen.
Dat is er ook de reden van dat er tot op heden vrijwel geen auto's met Li-ion accu's worden uitgerust. De ontwikkelingen gaan echter snel en vooral Li-Pol accu's hebben al een gunstiger verouderingsproces.
Li-ion of Li-Pol dan maar afschaffen? Nee, zeker niet. Er is geen accu soort dat zoveel energie in zo weinig gewicht kan opslaan.

De momenteel veel gebruikte NiMH accu's hebben nauwelijks last van chemische veroudering. Wel slijten deze accu's door gebruik meer dan Li-ion en Li-Pol accu's. De laatste test van de Consumentenbond toont aan dat de meeste NiMH accu's na 200 keer laden en ontladen al 20 tot 30% van hun capaciteit verloren hebben.
De testwinnaar van 1,2 Volt 2100 MaH AA NiMH accu's die hun lading heel lang vasthouden, de GP Recyko, was op de laatste dag van het afgelopen jaar voor minder dan € 1,50 per accu bij Conrad in de aanbieding. Daar was zoveel animo voor dat Conrad zijn voorraad meerdere keren verkocht en pas later kon leveren.

4 opmerkingen:

VeloTeĵo zei

In dit geval spreken we primair over oplaadbare "batterijen". NiMh heeft ook het nadeel dat de capaciteit een functie met de temperatuur heeft. Voor grotere capaciteit (electrische aandijvingen) is Lithium Ferro Polymeer (LiFePo) polulair. Ze hebben een grote capaciteit ten opzichte van volume en gewicht. 1500 keer laden/ontladen en een leven van >5 jaar, weinig temperatuur gevoelig, weinig zelfontlading. Per cel 3.7 volt. Wel vrij duur.

Wim Schermer zei

Batterijen zijn naar mijn mening niet oplaadbaar. Accu's daarentegen wel. Reden waarom ik expliciet praat over accu's en niet over batterijen.
Gelukkig gaat de ontwikkeling van betere accu's snel voort zodat er steeds betere accu's beschikbaar komen.

Teun Geeroms zei

Maar voor de auto's zal er toch eerst een lithium-planeet gevonden moeten worden vooraleer we (nu wij eigenlijk juist niet :-)) massaal elektrisch in de file kunnen gaan staan :-).
Ik heb Nimh-accus (7.2 V 4500 mAh)in gebruik, ik doe er ongeveer 1 maand in de winter, 3 maand in de rest van het jaar mee, dat komt op 7-8 keer laden per jaar, dus ik kan nog wel een tijdje verder :-)

Jan Reus zei

Hoi Wim,

In de modelbouw wordt niet meer anders gebruikt dan lipo.
Wat het probleem kan zijn bij jou setje voetverwarmers is de lader.
Wij laden met een instelbare lader met balancer.
De balancer zorgt dat de cellen gelijkmatig worden geladen.

Jan.