zaterdag 19 februari 2011

Mijn nieuwe lichte Quest

Vanmorgen rijden Kees van Hattem, Wim de Vries en ik naar Dronten. Niet op de fiets, maar per auto met aanhanger. Wim heeft in Blik op de Weg de reportage gezien van Allert's gestroomlijnde motor. Het laatste deel van dat programma gaf een inkijkje bij Velomobiel.nl en Wim's belangstelling is geboren. Hij is gaan proefrijden in Strada en Quest. Het werd een carbon Quest.
Zouden we aanvankelijk gaan fietsen en Wim op de thuisreis begeleiden, als Wim een achillespees blessure en een niet helemaal lekkere rug blijkt te hebben, is het verstandig de 90 km naar Heerhugowaard niet met de Quest te ondernemen.
De nieuwe Quest ziet er prachtig strak uit en na enkele kleine aanpassingen aan de stoelinstelling rijdt de Quest voortreffelijk. Het op de Foldy-car tillen gaat door het lage gewicht makkelijk.
Ymte zegt dat mijn nieuwe Quest zojuist is gearriveerd. Het is een experimenteel exemplaar waarbij geprobeerd is een nog lager gewicht te krijgen. De totale body inclusief top weegt nog geen 9,5 kg. Dat kan, mits ik er natuurlijk geen al te zware onderdelen op wil, een Quest opleveren van 27 kg. Guus van Schoot heeft maar één vinger nodig om de top van de lichte Quest te dragen.
Even voor de duidelijkheid, deze Quest is vooralsnog niet te bestellen. Het kan zijn dat sommige delen te dun zijn en gaan resoneren. Ik mag dus proefkonijn spelen.
De kleine Quest staat in zijn vrijwel definitieve gedaante als model te pronken. De kleine ziet er heel mooi uit. Vooral de achterzijde is prachtig gemodelleerd naar de nieuwste inzichten op aero-dynamisch gebied. De tunnel achter het hoofd is hoger en breder dan van de Quest.
Kees doet inkopen en ook ik vul mijn voorraadje binnenbanden aan.
Wim is happy met zijn nieuwe Quest en na de koffie met appelgebak gaan we weer richting Noord-Holland.

9 opmerkingen:

Toerschaatser zei

Hi Wim,
gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Ziet er allemaal strak uit.
Als ik een Quest zie laag vliegen dan ben jij het in carbon. Geen carbon boot maar wel een carbon ligfiets. Ik hoop maar dat de geluidsproductie in het carbon voor jou aanvaardbaar is.
Je blijf maar aan het vernieuwen resp. innoveren met deze vorm van bewegen over de weg op menskracht.
Ik kom gauw de Quest light bewonderen in De Woude
Groetjes, vriend Jan

Toerschaatser zei

Hi Wim,
gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Ziet er allemaal strak uit.
Als ik een Quest zie laag vliegen dan ben jij het in carbon. Geen carbon boot maar wel een carbon ligfiets. Ik hoop maar dat de geluidsproductie in het carbon voor jou aanvaardbaar is.
Je blijf maar aan het vernieuwen resp. innoveren met deze vorm van bewegen over de weg op menskracht.
Ik kom gauw de Quest light bewonderen in De Woude
Groetjes, vriend Jan

Quesjer zei

Hoi Wim,

Nu weten we wel wat jouw quest zou kunnen gaan wegen, maar niet wat die van de andere Wim op dit moment op de schaal brengt.....
Ik ben benieuwd.....

Wim Schermer zei

Standaard met smalle velgen en kleine remtrommels 29,5 kg, met brede velgen en grote remtrommels 30,5 kg.

Wim zei

En dan te bedenken dat een Milan SL al vanaf 18kg te koop is en de BeWAW vanaf 24kg...
Licht-lichter-lichtst

Groeten, WimH

Wim Schermer zei

In de Milan zit dan geen verlichting, kleine remmen, smalle velgen, dubbelzijdige ophanging van het achterwiel en ga zo maar even door. De Quest is en blijft een fiets voor alledag, een lichte Milan beslist niet.
Wij hebben een keer een groep Duitse fietsvrienden door Noord-Holland geloodst. Bij iedere drempel leek de Milan wel te crashen. Veel te laag en met te veel overhang voor.
We zullen komende zomer zien wat de snelste fiets is. Ik zet mijn geld op Ymte met de van wielkappen voorziene Quest.
Groeten,
Wim

Arnold zei

Oh nee, gaat Ymte ook met wielkappen rijden? Wat moet Jan nu weer verzinnen dan :-)

Wim zei

Quote WimS: "Ik zet mijn geld op Ymte met de van wielkappen voorziene Quest."

Ik ook, maar het ging mij puur om het gewicht. 30kg voor een VM is op dit moment niet erg licht. De eerste Quest woog 34kg en daar zit de carbon-versie dus "maar" 4kg onder.

De BeWAW is trouwens ook een fiets voor alledag en is toch ongeveer 5kg lichter.

Ymte in een BeWAW; dat zou ik pas echt interessant vinden....;-)

WimH

Wim Schermer zei

Hi WIm,
Velomobiel.nl is er erg op gebrand om degelijke alle daagse fietsen te bouwen. Erg lichte fietsen, waaronder de BeWAW hebben geen enkelzijdige achterwielophanging en zelfs geen vering. Dat scheelt 2,5 kg. Mijn fiets gaat 27 kg wegen, met achtervering en enkelzijdige ophanging van het achterwiel. Zelfs verstelbare verlichting in de neus zit er dan in, in plaats van die oerlelijke klemlampjes op de spiegels van de BeWAW.
Wel heeft de BeWAW een comfortabele stroomlijnkap. Die maken we er dus gewoon bij.
Groeten,
Wim