woensdag 18 mei 2011

Garmin software is een drama

Garmin software, in ieder geval de software voor de Apple Macintosh is een drama. Waarom dan wel?
Het installeren van kaarten op de computer lijkt goed te verlopen. Installeer je bijv. MapSource Topo Nederland dan zou je verwachten dat die kaart op de computer ook zo heet. Vergeet het maar, de kaart heet nu 'family-1725.gmap'.
Wil ik diezelfde kaart op de Garmin, in mijn geval de Oregon 400T, zetten, dan maakt Garmin Roadtrip van diezelfde kaart een bestand met de naam 'GMAPSUPP.img.
Staat er al een kaart op de computer, dan wordt die in dezelfde 'GMAPSUPP.img' extra bijgesloten.
Staat er al een kaart op de Oregon, deze heet ook 'GMAPSUPP.img', dan wordt die kaart zonder waarschuwing overschreven en ben je die kaart(en) kwijt.
Hoe krijg ik nu een beetje orde in deze chaos?
Een geluk bij een ongeluk is dat de Oregon toelaat om de kaarten een eigen naam te geven.
Ik haal alle kaarten van zowel de Mac als de Oregon. Bij de Mac staan ze in een bibliotheek, in de Oregon staat ze in het geheugen van de GPS en op het micro SD kaartje. Via een Kingston Micro reader kopieer ik steeds één kaart naar een micro SD kaartje.
Alle kaarten hebben een naam die begint met GMAPSUPPxxx.img. Het SD kaartje zet ik de Oregon en start deze op. Dan kan ik zien welke kaart(en) er werkelijk schuil gaan achter de kryptische GMAPSUPPxxx.img bestanden.
Als laatste geef ik de kaarten een nomale naam en zet ze weer terug in de Oregon.
Dat kost uren kopieerwerk, een oeverloos gedoe.
Het wordt tijd dat Garmin eens bij Apple in de leer gaat. De hardware is fantastisch, de software is een drama.

16 opmerkingen:

Robbedoes zei

Hoi Wim,

Hier kan ik het helemaal mee eens zijn.
Dat moet veel makkelijker kunnen.

Gr
Rob

Tom zei

Hun hardware is inderdaad fantastisch. Heb je hun nieuwe kindje al gezien De montana. Lijkt fantastisch.

tom hospes

Johan Teunissen zei

Hallo Wim, waarom gebruik je geen OSM kaarten, die zijn er in verschillende soorten verkrijgbaar, voor fietsen, wandelen, auto, enz. Alles is opensource en dus gratis. Kijk maar eens op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download

Groeten
Johan Teunissen

Wim Schermer zei

Hi Tom,
Nog niet gezien, maar ik ga zeker kijken.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Johan,
Ik gebruik ook OSM kaarten, met name de OpenFietsmap. Het gaat me niet om de kosten, maar om de slechte werking van de software van Garmin.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Wim, stop je Micro-SD kaart eens in een adapter en dan in een kaartlezer, kopiëren gaat dan vaak een stuk sneller. Meerdere Micro-SD-kaartjes aanschaffen is ook nog mogelijk natuurlijk.

Peter

Wim Schermer zei

Hi Peter,
Dat doe ik al, ik gebruik een Kingston Micro SD reader die rechtstreeks in de USB poort gaat. Maar ook dan kost het kopieren van 2 Gb bestanden best wel tijd.
Groeten,
Wim

Mick zei

Dag Wim,

Ik las dat Eduard Botter een oplossing gevonden had voor het plaatsen en gebruiken van meerdere kaarten op de Garmin. Hij hernoemde de bestanden: http://tinyurl.com/62x3c5a

Mvg Mick

Wim Schermer zei

Hi Mick,
Goed lezen Mick, dat is namelijk precies wat ik gedaan heb.
Groeten,
Wim

eduardbotter zei

Hoi Wim,

Ik heb onlangs hetzelfde getob meegemaakt. Uiteindelijk kom je er wel uit, maar het is veel gedoe.

Ook de software van de gps zelf laat nogal wat te wensen over. Dat moet veel beter kunnen.

Het maakt niet uit of je open source materiaal gebruikt, daarmee gaat installeren niet perse makkelijker. je bent uiteindelijk weer afhankelijk van Garmin.

groet,

Eduard Botter

klaas de jong zei

Hebben jullie Mapinstall wel eens geprobeerd? Kun je van de verschillende geïnstalleerde kaarten selecties maken en dan naar een sd kaartje sturen.

Van Garmin; er is een mac en een windows verie

Wim Schermer zei

Klaas,
Mapinstall gebruik ik standaard. Maar waar zit de optie om een selectie van de te installeren kaarten te maken?
Ik heb hem nog niet gevonden.
Groeten,
Wim

klaas de jong zei

In de Windows versie (macversie heeft deze iPad en iPhone addict nog net niet) kun je verschillende kaarten selecteren. Dus eerst selecteer je het gebied van kaart a; dan wissel je naar kaart b en selecteer je het volgende gebied; dan wissel je naar kaart c..... Enzovoort. Totdat je 2 gig vol hebt.
In mijn blog staan mijn ervaringen met de edge 800. Vind ik net wat neer fietscomputer dan de Oregon die mijn vrouw meeheeft richting Santiago (lopen, das echt ver).

Ik blijf wel met je eens dat de software van Garmin vaak (protectionistisch) slecht is.

Maarten zei

Met MapInstall is het inderdaad mogelijk om uit meerdere kaarten deelgebieden te selecteren. De truuk is geloof ik in de tweede en volgende selectie-acties de shift-toets ingedrukt te houden.

Die kaarten komen dan gezamenlijk in één .img bestand. Dat werkt op zich goed, maar in losse bestanden heeft ook zo z'n voordelen, zoals gemakkelijker wissen of wisselen. Zeker als je regelmatig een nieuwe kaart installeerd (OSM), dan zijn losse bestanden handiger, zeker als je eenmaal weet wat waar in zit.

klaas de jong zei

In de Windows versie hoef je geen shift of zo in te drukken. Maar Wim, vertel ons: is het gelukt op de Mac?

Wim Schermer zei

Hi Klaas,
Ik heb het niet meer geprobeerd. Ik wilde de situatie bereiken dat alle kaarten individueel te installeren zijn.
Dit heb ik bereikt door de GMAPSUPP.img per kaart te hernoemen in een herleidbare naam. In de Oregon gaat dat prima.
Groeten,
Wim