woensdag 14 september 2011

Pendel

Op 25 juli beschreef ik hier het bestaan van een pendel banden testapparaat. Op mijn verzoek of Allert van Velomobiel.nl zo'n apparaat voor me wil maken was ie direct bereid dit te doen.
Allert maakt het apparaat, ik zorg voor het nodige gewicht om het apparaat te laten pendelen. Van Medipoort uit Zaandam krijg ik een groot aantal metalen platen van 32 x 24 x 0,65 cm. Deze platen wegen 3,75 kg per stuk zodat er zo'n 20 nodig zijn om de totaal benodigde 80 kg te bereiken. Gisteravond heb ik besteed om de roest van de platen te schuren en ze schoon te maken.

Vanmiddag rij ik naar Dronten waar de pendel in principe klaar staat. De eerste proeven zijn gedaan met een klauwplaat als tegengewicht. Dat werkt goed maar om betrouwbare metingen te krijgen moet de pendel evenveel wegen als de druk op beide voorwielen van een velomobiel plus bestuurder.
Allert last steeds vier platen aan elkaar. Totaal ontstaan er zo vijf pakketten van ieder vier platen. Hierbij blijft het geheel hanteerbaar. De platen worden aan de onderkant bevestigd en we doen een eerste proef. De pendel reageert heel heftig en de banden slippen zelfs over de vloer. Zelfs op het asfalt buiten blijken de wielen nog steeds te slippen.
Het is duidelijk dat er gewicht boven de as moet worden aangebracht om het pendelen beheerst te laten verlopen. Een klauwplaat op de bedieningsstang zorgt inderdaad voor een beheerste pendel werking.
Dit betekent dat er minimaal één, mogelijk wel twee van de vijf pakketten platen boven de as moeten worden bevestigd. Het is al laat in de middag en de verandering kost wel een paar uurtjes.
Nadat Allert mijn gebroken GPS steun heeft gelast rij ik via de Houtribdijk weer naar huis.

Voor het vertrek kijk in naar een opvallende auto die tegenover het bedrijfspand is geparkeerd. Het is de Audi A1 van Theo die een wel heel opvallende staart heeft. Het doel, meer bagageruimte met een 10% lager brandstofverbruik is gerealiseerd. Voor de liefhebber van een zuinige auto, deze auto met 1.2 liter dieselmotor verbruikt met staart gemiddeld 1:33. Theo komt per liter diesel 3 kilometer verder dan zonder staart. Voor meer informatie kijk even op de site van Theo.

15 opmerkingen:

simply red zei

Hoi Wim,

Grappig dat je schrijft over de staart van de Audi van Theo. Ik ben juist ook op zoek naar een oplossing voor de brede stompe staart van de Strada. Er ontstaat een behoorlijk zog achter zo'n afgekapte staart. Echt een energieslurper denk ik. Met schuimrubber o.i.d. wil ik de turbulentie daar verminderen. Overigens zijn er ook al experimenten met vrachtwagens. Een toeter daarachter kan 10% brandstofbesparing geven.

eduardbotter zei

Hoi Wim,

Ik ben benieuwd of op deze manier makkelijk de verschillen tussen de diverse banden kan zien. Het lijkt vooral lastig om te bepalen wanneer de slinger echt stil staat. Als je echter een grafiek maakt van de slingerbeweging worden de verschillen goed duidelijk, zie: http://biomech.me.unr.edu/wang/tire_research.htm
Hiervoor zal je een hoek-meter moeten toevoegen en registratie van data voor latere verwerking. groet,

Eduard

Anoniem zei

Het betreft een Audi A2.

Anoniem zei

Audi A1 is volgens mij een A2.

Anoniem zei

Audi A2

Klaas zei

Hallo Wim,

Voor de geinteresseerden die het leuk vinden om hun auto met aerodynamische foefjes zuiniger te maken: kijk eens op:

www.aerocivic.com

Klaas Verzijl zei

Er is een heel makkelijke manier om extra gewicht toe te voegen en er tevens voor te zorgen dat de pendel niet meer doorslipt.

Het extra gewicht moet boven de as geplaatst worden. dat reduceert de slingerfrequentie. Denk aan een mechanische metronoom: voor een plaatje, zie
http://bladmuziek.twenga.nl/mechanisch-metronoom.html

Hoe hoger het gewichtje, des te lager de frequentie.

Arnold zei

Wim,
zou je niet een smart phone kunnen gebruiken om de metingen secuur te krijgen en resultaten op te slaan?

Ik las op de door jou niet meer gevolgde lijst ook nog een commentaar dat de loslaat hoek anders is bij dunne banden, dan bij dikke. Tevens stelt Eduard dat het lastig kan zijn precies af te meten wanneer de meter stil staat.

Je zou volgens mij met een smart phone best een aardig end moeten kunnen komen. Je zou een kleine applicatie kunnen maken die 'piep' zegt als de pendule horizontaal is (dus altijd dezelfde loslaat hoek onafhankelijk van de dikte van de band) en moet een beetje 'whizz kidden' zou het toch ook mogelijk moeten zijn te meten wanneer het toestel stil en verticaal staat.

Wim Schermer zei

Hi Paul,
Een paar stukjes Lexan is al voldoende.
Ik heb dit eerder op mijn blog gezet. Tijdens de LEL zal ik dit er weer opplakken.
Groeten,
Wim

PS
Een wat late reactie omdat ik mijn Apple emailaccount per ongeluk op 15 september heb uitgezet.

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Ik ga de tijd meten met een camera (8 beelden per seconde) en een laser.
Groeten,
Wim

PS
Een wat late reactie omdat ik mijn Apple emailaccount per ongeluk op 15 september heb uitgezet.

Wim Schermer zei

Hi Klaas,
Er wordt nu een flink deel boven de as geplaatst.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Arnold,
Wij gaan het met een high speed camera en een laser doen.

PS
Een wat late reactie omdat ik mijn Apple emailaccount per ongeluk op 15 september heb uitgezet.

Manouchk zei

Maybe you can use pymecavideo. It is a software that can be used to extract position as function o f time. http://www.youtube.com/watch?v=b7HYDa8Em1I&feature=player_embedded
The software is used in high school for studying cinematics.

Emmanuel,
Vitória Sustentável Blog (Portuguese),
http://vitoria-sustentavel.blogspot.com

Anoniem zei

Hoi Wim,
Er wordt over je pendel gediscussieerd, misschien heb je er iets aan:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=18659
Groet,
Leon

Wim Schermer zei

HI Leon,
Grappig. Ze moeten maar eens naar recentere data kijken. Vandaag voor het eerst getest met de asfaltgoten. Komt wel heel dicht bij de realiteit van alledag.
Groeten,
Wim