dinsdag 3 mei 2011

Geluid wielkast ingedamd

De Quest en Strada zijn door hun grote dunne kunststof vlakken gevoelig voor resonantie. Op gladde wegdekken is er geen probleem, de carrosserie is dan in rust. Bij slechter wegdek ontstaat rumoer, vooral aan de achterzijde van de Quest. Bij glasvezel Questen is het geluid van een lagere frequentie dan bij de carbon Questen. Bij carbon Questen zijn veel delen dunner dan van glasvezel Questen. Maar welke delen veroorzaken het meeste lawaai?
Daar kom je snel achter als je met de knokkel van je middenvinger op verschillende plaatdelen tikt. Als het ontstane geluid dof is en heel snel 'uitsterft' zal dit deel niet snel resoneren. De buitenkant van de body van de Quest is vrijwel overal gekromd. Dit zal niet snel resoneren. Tik je evenwel tegen de wielkast achter dan ontstaat een vrij harde metalige klank, bij glasvezel Questen wat lager, bij carbon Questen wat hoger van frequentie. De wielkast achter bestaat uit twee grote dunne vrij vlakke platen. Bij slecht wegdek komt eerst de linker wielkast in trilling, bij nog slechter wegdek ook de rechter wielkast. De laatste komt later in trilling doordat er een kunststof kettingafscherming met klittenband tegen aan zit.
Hoe los je dit nu op? Allert, de ontwerper van de Quest, kent het probleem natuurlijk. Hij adviseert een steuntje te maken tussen de wielkast en de zijkant van de romp. Dit is evenwel niet makkelijk omdat het beladen van de Quest dan moeilijker wordt. Ook zal dit steuntje mogelijk een zichtbare uitstulping veroorzaken in de romp.
Ik krijg een idee om dit probleem te lijf te gaan door de wielkast te omsnoeren met een spanband met daartussen flexibel materiaal.
Ik kijk wat ik voorhanden heb en neem een stuk van 25 x 25 cm ibiliet, het spul waar o.m. Challenge zijn zitjes van maakt. Het is ook het materiaal dat door Velomobiel.nl wordt gebruikt voor de arm- en schoudersteunen. Elk ander materiaal dat trillingen en geluid dempt is OK. Zelfs een kussentje zal goed werken.
De wielkast is natuurlijk rond dus wil de spanband aan de achterkant niet blijven zitten. Daarom plak ik zover mogelijk achterop de wielkast een stukje ibiliet met klittenband. Ik trek de spanband er omheen en steek het stuk ibiliet ertussen. Dan even flink naspannen en klaar is Wim. Tussen de spanband aan de rechterkant stop ik een tasje met een regenjack. Dat is echt alles.
Werkt het ook? Jazeker! De geluiden uit de achterkant van de Quest zijn naar mijn schatting voor 80% verdwenen. Sowieso is het metalige geluid geheel weg. Alleen in extreme gevallen, het achterwiel moet dan echt los van de grond komen bij bijv. een gat in het wegdek, is het metalige geluid soms nog hoorbaar.
Kan het nog beter? Zeker. De wielkast kan beplakt worden met kunststofschuim. De laag kunststof die wordt aangeperst kan wat dikker zijn. Ook is het makkelijk mogelijk om in plaats van één, twee spanbanden aan te brengen. Ga je met vakantie, dan haal je de spanband er snel van af voor meer bagageruimte. Met een volbeladen fiets trilt de wielkast sowieso niet.
Voor dit moment ben ik buitengewoon tevreden met het resultaat.
Dit zal bij iedere Quest of Strada goed werken, glasvezel of carbon maakt niks uit.
Probeer het maar en laat me weten of het werkt.