donderdag 15 maart 2012

Risse schokdempers klaar voor test

Gisteren ontving ik de Risse schokdempers uit de VS. Totaal 14 dagen onderweg geweest waarvan 8 dagen bij de Nederlandse douane. De Risse Genesis en Astro 5 schokdempers zien er prachtig uit. Schitterend verwerkt aluminium, ware kunststukjes zijn het. Als ik Bram Smit laat weten dat de dempers er zijn wil ie ze onmiddellijk zien. Dat kan natuurlijk. Bram heeft nog een paar stangkoppen, zo heten de kunststof gewrichtjes aan de uiteinden van de dempers. Ook moeten er vier stukjes 8 mm draadeind worden gemaakt om de dempers op precies 40 cm lengte hart op hart te maken.

Eerst neem ik vanmorgen de schade op aan het achterwiel van de Quest. De hieldraad van de Furious Fred is gebroken en de dunne binnenband is over een lengte van 30 cm gescheurd. De glasvezel hoepel van het wieldoekje is gebroken. De velg slingert fors.
Ik leg er een 50 mm Furious Fred om en pomp hem op tot 3,5 bar. Voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast.
Dan op weg naar Naarden. Hoewel het nog maar 7,5 gr. C. is, beloven de weerberichten een prachtige dag. De racekap blijft op de stelling en ik zet een nieuw mini vizier op de fiets.
Dat rijdt heerlijk zo. Via Purmerend, de Schellingwouder brug en de Diemer Zeedijk rij ik met rond de 40 km/u in goed anderhalf uur naar Naarden.

Bram vindt de dempers schitterend en gaat direct aan de gang met de 8 mm draadeindjes. Dat is snel voor elkaar en we bestuderen even hoe de Risse Acu-fill adapter werkt. Deze adapter, één deel op de demper, het andere deel op de pompnippel, is zo geconstrueerd dat er geen lucht weglekt als de pomp van de demper wordt verwijderd. Er is relatief weinig luchtdruk nodig in de demper. Daarnaast is het luchtvolume ook klein. Geen enkele pomp, ik heb er vier geprobeerd, kan de demper op precies de gewenste druk krijgen en houden. Deze Acu-fill adapter doet dit voortreffelijk, ongeacht met welke pomp dit gebeurt.

Er moet de komende week nogal wat aan de Quest gebeuren. De schade aan de neus wordt bij Van den Berg gerepareerd. Er moeten linksvoor nieuwe wiellagers in en ik wil wieldoekjes aan de binnenkant van de voorwielen. Dan moet er een nieuw achterwiel worden gemonteerd in Dronten. Tussendoor even tijd vinden om de eerste van de Risse dempers voor een test in te bouwen.

Het gewicht van de dempers is heel laag. De Genesis weegt compleet met draadeinden en stangkoppen 298 gram. De instelbare Astro 5 weegt in dezelfde configuratie 341 gram. De originele veerpoot weegt 298 gram, precies even zwaar als de lucht geveerde en olie gedempte Risse Genesis demper.
Dat kan nog 16 gram lichter als de 8 mm RVS draadeinden worden vervangen door titanium. Dat laatste voor de echte freaks dan maar. Al met al een uitstekend resultaat.

Ik krijg nu al veel bestellingen voor de dempers, maar dat moet nog even wachten. Ook veel vragen naar de prijzen. Als ik helemaal overtuigd ben, veel twijfel heb ik overigens niet, komen ze vanzelf in de webwinkel. De prijzen zijn, onder enig voorbehoud, wel bekend. De Risse Genesis zal voor 198 euro incl. btw worden geleverd. De Astro 5, met in vijf stappen instelbare demping, zal 298 euro gaan kosten. Dit inclusief 8 mm draadeinden. De stangkoppen van de oude veerpoot kunnen op de Risse demper worden geschroefd.

8 opmerkingen:

questikel zei

dag Wim

Ziet er geweldig mooi uit. Ik ga voor de luchtinstelbare☺

Hgr Peter

Chris Evans zei

It is good to see that you have some shocks now. Mine has been working perfect with a kojak on the rear. I may decide after the shock has been broken in further to try a 3 weight oil for an even softer damping at slightly more air pressure.

Wim Schermer zei

Hi Chris,
The standard damper of the Quest has a length of 40 cm. The dampers I used now, Rock Shocks, Merida and German Answer, felt all a little harsh.
That's because they are built for a heavier load than the Quest rear wheel.
You can make the damper a little longer, say 42 cm, and put less air in the shock. In stead of the normal sag of 20%, you can than realize a sag of 30%. That makes the damper a little softer.
Risse has made the shocks I have now, for a lower load.
On the other hand, the Rock Shocks, Merida and German Answer shocks do their job, keeping the rear wheel on the ground 1000 times better than the standard shock.
Wim

Wilfred Ketelaar zei

Goed nieuws allemaal! Ik ben benieuwd wat de testen uitwijzen. Als het allemaal een beetje positief is heb ik ook wel oren naar een andere demper in mijn (nog te leveren) nieuwe QuestXS. Zal je tzt. (als er meer bekend is) wel even contacteren

Chris Evans zei

I may try a little less pressure in the shock but I'm more curious as to what pressure you would suggest for the kojak 2.0

I'm running the kojak at 60 psi

Wim Schermer zei

Hi Chris,
60 PSI is 4 bar. That is a in my opinion a little low.
I used always 5 bar in my Kojak. Until I changed the Kojak for the much less rolling resistance giving Furious Fred. That one is less puncture resistant than the Kojak, but much faster.
Look here for my testing of 26" tires a while ago.
http://wimschermer.blogspot.com/2010/04/bandentest-overzicht-20-en-grafiek.html
Wim

Budi zei

Hoi Wim,

ik volg je blog redelijk goed, maar het kan me ontschoten zijn. Wat is de reden dat je je kogellager moet laten vervangen? Je rijdt toch op van die SKF lagers? Of heb je gewoon al zoveel tienduizenden kilometers erop zitten dat ze op zijn? :-)
Of gaan ze misschien iets minder lang mee dan de standaard lagers?

groet,
Budi

Wim Schermer zei

Hi Budi,
Ik heb geen idee waarom mijn linker voorwiel minder goed is gaan draaien. Het zijn wel E2 lagers en de levensduur zou gelijk of langer moeten zijn dan gewone SKF lagers. Mijn kilometrage is nu rond 13.500 km en dan hoort zo'n lager nog vrolijk te draaien.
Mogelijk is er tijdens de montage iets fout gegaan.
Groeten,
Wim