donderdag 19 april 2012

Geen lagers kapot, maar remmen lopen aan

Een paar weken geleden meldde ik dat mijn linker voorwiel lagers niet lekker meer draaiden. Bij nadere beschouwing, het wiel begon steeds zwaarder te lopen, leek me ook de remwerking niet OK. Tenslotte miste ik het kenmerkende rauwe geluid in de lagers. Na het met schokken terug laten schieten van de remhandel liep het wiel wat minder zwaar. Conclusie: het zijn niet de lagers, maar aanlopende remmen zijn.
Kees laat me weten dat ie niet meer aan velomobielen van anderen sleutelt en adviseert me een retourtje Dronten.

Ik pak de handleiding van de Quest er bij en denk dat ik dat toch zelf een keer moet proberen op te lossen. Ik slijp een sleuteltje 8 af en buig het kopje in de goede hoek om de platte moertjes bij de wielophanging te kunnen vasthouden. Het verloopt allemaal redelijk soepel en ik kan nu ook mooi het doorgesleten sensor kabeltje van het Cateye computertje vervangen. Ook dat gaat goed, maar ik duw de kabel per ongeluk niet in de doorvoer voor de sensorkabel, maar door het gat van de wielpoot. Omdat ik het houdertje van het reedcontact met een druppel secondenlijm heb vastgezet, kan ik deze niet meer terugduwen door het gat.
Dan rest me nog slechts het doorknippen van de nieuwe kabel en weer een nieuwe monteren.

De remtrommel zit flink vol remstof, niet zo gek na 15.000 km. Nadat ik dit met perslucht heb schoon geblazen spuit ik wat WD40 op de draaipunten van de remschoenen. Als dit klaar is reinig ik de remtrommel en de remschoenen met thinner. Er zit wat roest in de trommel dat met polijstpapier weg te werken is.
Omdat de SRM opnemer en de opnemer van de Cateye vlak bij elkaar zitten moet het monteren voorzichtig gebeuren.

Ook het rechterwiel neem ik onderhanden. Ik probeer het wiel op de as te laten zitten en zo de draaipunten van de remschoenen te smeren. Dat moet volgens de handleiding kunnen. Ik krijg na het losdraaien van de inbusbout het wiel geen mm van de as.
Dan het wiel er maar even uit. Nu ik dit een keer gedaan heb is het tien minuten werk.
De rechter remtrommel is veel minder vuil dan de linker trommel. Met het wiel eraf is alles veel beter bereikbaar en na totaal 20 minuten zit het wiel weer op zijn plaats. Op beide wielnaven zitten geen plastic doppen. Die heb ik in voorraad maar ze blijken er niet op te passen. Er zitten heel dikke RVS ringen tussen de flinke inbusbouten waardoor de dop er niet meer op kan. Maar hopen dat het wieldoekje eventueel vocht tegenhoudt.
Nog even de remmen wat strakker afstellen en er kan weer gefietst worden.

12 opmerkingen:

Mick zei

Hoi Wim,
Van zelf sleutelen leer je ook veel meer en het spaart benzinekosten.
Ik moest om het wiel van de (conische) as te schuiven zelfs een (driepotige-)poelie trekker gebruiken! Ondanks de open wielkast vd Limit. Die kun je dan wel mooi in het (m6)inbusboutje centreren...
Mvg Mick

Corn-Dolly zei

Je wordt nu gedwongen handig te worden, na al die nieuwe fietsen op een rij. ;-)
15000 km is toch wel het minimale om onderhoud aan de trommels te plegen.

Dat dopje is wel essentieel lijkt mij. Niet alleen bij normaal rijden in regen, maar vooral bij diepere plassen. Misschien wat uithardende White grease erop spuiten?
Bij de 3x26 quest was het snel gebeurt met de lagers nadat ik een winter had doorgefietst zonder dopjes. Eruit geremd met een afdeling in Giessen....

Overigens spuit ik ook White grease over de remhendels en bij het achterlager te afsluiting.

Ps. Wist je dat F-Lites wel in de wielkasten van een Sinner+ Mango passen?

Wim Schermer zei

Hi Mick,
Ik zou niet met de auto naar Dronten gaan, maar met de Quest.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

Hi Theo,
Het dopje mist al 15.000 km dus zo'n vaart zal het niet lopen.
Ik heb inderdaad op een blog gelezen dat de Sinner Mango wel F-Lites kan gebruiken.
Groeten,
Wim

Matthijs Leegwater zei

Dag Wim,

Tegen aan lopende remmen kan geen ding tegen op,
Ik maak elke 5000 Km de boel schoon en smeer de boel.
Zeker in de winter geeft dit een boel gemak.

Matthijs

CruisingLion zei

Hallo Wim,

Een tip over die secondenlijm: die laat erg makkelijk weer los met een druppeltje aceton.

Henk

Wim Schermer zei

Dag Henk,
Goede tip!.
Gelukkig is een nieuw exemplaar niet te kostbaar.
Groeten,
Wim

Maarten zei

Je weet dat WD40 geen smeermiddel is? Het is heel dun, en verdwijnt daarom snel. Het neemt daarbij het oude smeermiddel mee. Je kan het dus eigenlijk beter als een ontvetter beschouwen. Hou je remmen voorlopig goed in de gaten. Oefening baart kunst zou ik zeggen ;-)

Willem zei

Hoi Wim,
Onderhoud aan die remmen is idd. nodig, het was ook mijn enige zorgenkindje aan de fiets.
Zonder andere merken af te kraken gebruiken wij in de werkplaats geen WD40 meer omdat het teveel oplosmiddel bevat; gevolg is dat het even smeert, en daarna nooit weer bovendien is dit oplosmiddel vluchtig anders zou het immers niet zo snel verdampen daardoor ontvet het weer.
In onze werkplaats lopen vijf oudere, kritische monteurs en wij hebben al veel middeltjes geprobeerd en getest, ook gratis monsters.
Ik heb er geen aandelen bij maar wij gebruiken alleen nog maar smeermiddelen van Decopro. Het kost wat meer dan de rest maar is momenteel het beste wat je kunt gebruiken onder de hightech smeermiddelen in spuitbus kijk maar eens op de site.
Lagervet gebruiken wij alleen van SKF en TIMKEN ook dit heeft de langste standtijd > 250.000 km. en is zeewaterbestendig.
Gr.Willem

Wim Schermer zei

Willem en Maarten,
Beiden adviseren wat anders dan WD40. Goede tip, ik zal de remmen in de gaten houden.
Nu ik de veerpoten er een keer uitgehaald heb, zie ik er niet meer tegen op.
Groeten,
Wim

Peter de Rond zei

Hallo Wim,

Nog een tip, bij een volgende keer, de remhendel verwijder en wat vet onder de ring doen, zodat het remasje enerzijd wat gesmeerd wordt en water en vuil slecht naar binnen kan. geen dot vet, maar een klein beetje, ook een klein beetje doen aan binnenkant van de as waar de remschoenen tegen de as leunen, als daar een klein beetje vet zit, kost het remmen duidelijk minder kracht, alleen een heel klein beetje.
Succes
Peter

Ard van Breemen zei

Heh, ik heb bij kees gezien hoe makkelijk het wegnemen van het wiel is.
Helaas zat er 1tje muurvast, dus dat had kees voor mij losgemaakt. Nu kan ik ze allemaal losmaken.
3000km na de beurt van kees heb ik het riedeltje zelf gedaan: wielen loshalen, goed op het kabeltje letten van de snelheidsmeter, en daarna de schoenen en de trommels opschuren.
De schoenen bevatten na 3000km bij mij kleine gladde stukjes, dus ik was ruim op tijd. Bij mijn alleweder was het al bijna 1 grote gladde stuk :-).
Dat is 1 van de nadelen van door de stad fietsen. Dus ik hoop dat je snel de schijfremmen optie gaat testen en gebruikersrijp gaat maken ;-).