zondag 24 juni 2012

Cycle Vision 2012 dag 2

Vandaag rij ik naar Lelystad om onder meer de 3-uurs race te bekijken. Bekijken ja, niet deelnemen. Ik had me wel ingeschreven voor deze race, maar de kramp van gisteren betekent niet veel goeds voor de dag erna.
De snelste deelnemers, de velomobielen, lichten in elke bocht een wieltje van de grond. Een bewijs dat zij niet vol gas door de bocht kunnen. Enkele velomobielrijders hebben rechts een dikke F-lite, links een Durano. Dat legt de fiets in een constante linker bocht. Heel slim natuurlijk.
Jan van Steeg moet al snel de fiets uit. Hij heeft geen zitmatje maar het constant naar rechts gedrukt worden noopt hem toch een matje te nemen. Dat helpt hem helaas onvoldoende en hij stopt ermee. De wijze gedachte is dat ie volgende maand in de Cygnus een 12-uurs record poging wil doen. Dan wil je nu geen blessure van je zitbotjes riskeren.

Ik neem plaats op de gammele tribune die een uitstekend zicht biedt op de wedstrijd. Daniel Fenn is oppermachtig en dubbelt de nummers 2 en 3 regelmatig.

Tussendoor ga ik even langs Paul Denissen en David Wielemaker, teamleider en ontwerper van de prachtige Velox2. De mannen zijn zeer tevreden over de windtunnel testen. Maar liefst 35% minder luchtweerstand dan Velox1. Even later zie ik de twee op een Raptobike tandem rondcrossen.

De standhouders staan allemaal langs één kant van het terrein. Dat maakt een lang lint kramen en dat ziet er niet gezellig uit.
M.i. kun je beter de stands tegen over elkaar zetten, wordt het allemaal wat drukker en knusser.

Rest mij het CycleVision comité te complimenteren met de organisatie. Het binnen een beperkt aantal weken volledig omgooien van een dergelijk groot evenement is een knappe prestatie.

5 opmerkingen:

eduardbotter zei

zodra het cycle vision weer in Sloten wordt gehouden ben ik ook weer van de party. Dat kramp(!)achtig in de bochten hangen is niets voor mij.

groetjes Eduard.

ps Gisteren ben ik door een auto geschept tijdens mijn rit van 600km.
Quest in puin en geen kwalificatie gehaald. Ikzelf heb dankzij mijn helm alleen een paar schaafplekken

Anoniem zei

Zodra de wedstrijden weer in sloten worden gehouden ben ik ook weer van de partij. Ik vindt dat kramp(-:achtig in de bochten hangen maar niets.

groet Eduard

ps. gisteren door een auto geschept, 600km niet kunnen afmaken en Quest in puin. Ikzelf en mijn helm alleen een paar schaafplekken.

Matthijs Leegwater zei

Beste Wim,

Van Harte met het behalen van de veertiende plaats. Je wilt er eigenlijk niet gezien worden maar soms gaan dingen gewoon zo.
Als je naar de uitslagen en de snelheden kijkt ligt die nog best hoog, het is gewoon jammer dat met al die hulp middelen niet meer helemaal vooraan rijdt
Je hebt dit jaar nog texel en lel om je wwer te bewijzen.

Succe

Corn-Dolly zei

Het idd een heel verradelijk, maar niet onveilig circuit. Voor gewone mensen zoals ik konden daar net boven de 40 km/uur kruisen vrijwel dicht aan de binnenste lijn. De baan is een ei ipv een ovaal, dus een bocht moet in 2 keer aan gesneden worden.

Bij hogere snelheden moet je een keuze maken.
Wieltje lichten en gewicht in de schaal gooien als dat kan of ruimer rijden. Dat zijn weer meer meters, dus moet je die weer goed maken door nog hogere snelheid.....

Echt volluit gaan met velomobielen was niet mogelijk gezien de topsnelheden bij de snelste ronde.
Pieter Hollebrandse was een meester op dit circuit met zijn open fiets en fraaie stijl van rijden.
Maar Daniel Fenn, ging gewoon bloedsnel en durfde meer. Een brut en oppermachtig.

Wim Schermer zei

Dag Eduard,

Sorry voor de late reactie. Ik was door Apple op iCloud gezet en nog niet ingelogd. Dan sluiten ze gewoon je email af.

De rit op de RDW baan gaat prachtig, het steile bochtjes racen gedurende 3 uur heb ik ook aan me voorbij laten gaan.

Waardeloos van die schade. Ik hoop dat het in ieder geval qua vergoeding goed afloopt.
Groeten,
Wim