woensdag 30 mei 2012

Modificatie kettingtandwielashouder gemonteerd.

Precies een jaar geleden heb ik de eerste versie van de kettingtandwielashouder gemonteerd. Deze versie is voorzien van een rond lager aan de rechterkant. Vandaag, precies 15.000 km verder, werkt alles nog uitstekend.
Ten behoeve van een grotere betrouwbaarheid heb ik ter vervanging van het rechter ronde niet klemmende lager, een klemmend exemplaar ontworpen.
De meeste kopers van de eerste versie hebben het nieuwe rechter klemmende lager al in bezit. Uitgerekend Klaas de Jong niet. Klaas reed van Santiago de Compostella in Spanje via de Pyrenee├źn naar Sneek. Het ronde lager gaf problemen die met een lijmklem tijdelijk, tot thuis in Sneek, werden opgelost.
Een goed moment om het rechter klemmende lager in mijn eigen Quest te monteren.
Ik draai de M5 inbus bout van de ashouder los en het kettingtandwiel komt vrij. Vervolgens demonteer ik het rechter ronde lager. Tot mijn verrassing is het ronde lager nog als nieuw. De O-ringen hebben ruim 5000 km dienst gedaan en zijn nog steeds bruikbaar. Wel zit er precies op het midden een slijtspoor veroorzaakt door de kettingschalmen. De lange levensduur moet worden toegeschreven aan het spaarzaam gebruik van olie.

Het nieuwe rechter lager zit snel op zijn plaats en het kettingtandwiel krijgt twee nieuwe O-ringen. Het kettingtandwiel met de SKF E2 lagers draait fantastisch mooi licht. Het stukje carbon dat ik met een druppeltje secondenlijm over de tunnel had geplakt trek ik er nu af. De tunnel vervormt niet anders was dit stukje carbon er al lang afgebroken.

Vanavond trakteer ik me op een trainingsrondje van 30 km. Ik noteer na afloop een gemiddelde snelheid van 46,6 km/u. Zo snel was ik nog niet eerder.