zondag 25 november 2012

Bandentest 26" banden

Vandaag tref ik de eerste voorbereidingen om de pendel ook voor het testen van 26" banden te gebruiken. Het verwisselen van 20" wielen is inmiddels routine geworden. Om 20" wielen veilig te vervangen door 26" wielen vereist enig denkwerk. De hele pendel moet 7,5 cm hoger worden opgetild. 80 kg staal is goed in staat om botten te breken. 80 kg tillen is ook geen hobby van me.
Mijn oog valt op de oude oprijplanken waarmee ik de Quest voorheen op de Foldy car zette. Ik fabriek er een houten steun aan en het hefwerktuig is voor elkaar.

Nu de pendel toch voor de grote wielen geschikt is, kan ik het niet laten om twee uitersten te testen. Ik kies voor de Marathon Plus en de Furious Fred. Als eerste de Marathon Plus. De 47 mm brede band is opvallend makkelijk om de velg te leggen. Wel is ie zwaar, 1035 gram. Schwalbe specificeert 995 gram.

Als ik de eerste serie testresultaten met de Marathon Plus heb, realiseer ik me dat de pendel door de grotere wielen onder een steilere hoek naar de vloer wordt geduwd. Oops, dat is niet OK. Het hoogteverschil tussen 20" en 26" wielen is 7,5 cm. Ik voorzie twee eiken blokken van neopreen strips om precies 7,5 cm hoogte te verkrijgen. Nu start de pendel vanaf dezelfde positie. Het verschil is niet heel groot, enkele procenten, maar wel meetbaar.

Net als de 20" Marathon Plus, is ook de 26" niet erg gevoelig voor hogere drukken. Tussen 3 en 4 bar is het verschil maar enkele procenten. Bij 5 bar heeft de band zijn lichtste loop bereikt. Harder oppompen naar 6 bar levert niks op. Per saldo is de beste druk rond 4 bar. Dan is er nog een behoorlijk comfort. En vast staat dat het beter is dat de banden onregelmatigheden in het wegdek opvangen dan dat dit met te harde banden door de vering wordt geabsorbeerd. De daardoor ontstane trillingen in de carrosserie kosten meer energie.

De Furious Fred loopt een stuk lichter. Met 335 gram en heel soepele wangen is dit ook te verwachten. Ook hier zijn de verschillen tussen 3 en 5 bar niet heel groot, al is de winst bij harder oppompen relatief iets groter.

Komende dinsdag komt Jan Geel naar De Woude om die dag zoveel mogelijk banden te testen.

Volgende week zondag komt een delegatie van het nieuwe Human Power Team van de TU Delft, zij zijn inmiddels bezig om de Velox3 te ontwerpen, op De Woude banden testen.