woensdag 6 februari 2013

Quest wordt onthoofd

Jan Reus rijdt vanmorgen met de Quest door de sneeuw naar De Woude. Samen rijden we op uitnodiging van het M.A.C. Helmond naar de Automotive Campus. Vaste lezers van deze blog weten dat wij voor het M.A.C. Helmond t.b.v. de Shell Eco Marathon een speciale racekap op hun Quest hebben gemaakt. Dat is hen goed bevallen en wij mogen nieuwe modificaties aan hun Quest gaan uitvoeren. Vorig jaar reden zij op 1 liter Shell GTL, dat is synthetische dieselolie, 416 km. Dit jaar willen zij voor 600 kilometer op een liter gaan.

Voertuigeisen bepalen dat de hoogte van hun voertuig niet meer mag bedragen dan 1,25 x de spoorbreedte (vorig jaar dispensatie gehad). De spoorbreedte van de Quest is 61 cm. Dat betekent dat het voertuig maximaal 76 cm hoog mag worden. Dat betekent dat de 89 cm hoge Quest zal moeten worden onthoofd. De tunnel achter het hoofd zal er in zijn geheel afgezaagd moeten worden. Na deze rigoureuze operatie wordt het ontstane gat opnieuw geprofileerd om een zo goed mogelijke aerodynamische vorm te krijgen.
De bestuurder zal helemaal onderuit zitten onder een nieuw te maken carbon deksel over het instapgat. In dit deksel zullen een aantal ronde epoxy ruitjes komen om de instrumenten af te lezen.
Dit betekent dat de bestuurder door een nieuw te vormen Lexan ruit door de voorkant van de top moet kijken.
De nieuwe groep studenten neemt een groot aantal tips van Jan en mij graag ter harte om de efficiency van hun Quest verder te optimaliseren.

Daarna rijden wij naar een grote machinehandel in Moordrecht om machines en gereedschap te kopen voor de nieuwe bedrijfshal in Enkhuizen. Dat varieert van een hydraulisch hefplatform en een grote schuurmachine met stofafzuiging tot een flinke compressor.