maandag 11 maart 2013

Bandentest Schwalbe Shredda


Recent heeft Piet Kunis de splinternieuwe Schwalbe Shredda banden in Dronten opgehaald. Piet wil graag weten of deze nieuwe banden vergelijkbaar zijn met de Kojak of de F-Lite. Helaas passen F-Lites niet op zijn Mango, ze zijn te groot. De nieuwe Shredda is er in 40 en 47 mm. Piet komt met de Mango voorrijden en heeft de 40 mm versies mee.

Eerst leg ik de mooi gemaakte 250 gram lichte bandjes om 19 mm velgen. Bij 5.0 bar zijn de bandjes 41,4 mm breed en 37,6 mm hoog. De licht geprofileerde banden leggen makkelijk om en centreren goed. De test op de asfaltgoten doen we met 4.0, 5.0 en 6.0 bar. Schwalbe adviseert 2.5 tot 5.0 bar. Op 4.0 bar lopen de Shredda's al duidelijk lichter dan de Kojak op 5.0 bar. Op 5.0 bar komen de Shredda's al aardig in de buurt van de F-lite.

Na de test met de 19 mm velgen worden de banden overgezet op 25 mm velgen. Op 4.0 en 5.0 bar lopen de Shredda's duidelijk lichter dan met de 19 mm velgen. Bijzonder is dat het verschil bij 6.0 bar veel geringer is. Duidelijk is dat de Shredda's op 19 mm velgen de beste prestaties neerzetten bij 6.0 bar. Bij de 25 mm velgen is de optimale druk 5.0 bar.

De Shredda's zijn wel duidelijk zomerbanden, ze hebben geen anti-lek voorziening. Voor wedstrijden zijn ze ook geschikt. De 47 mm Shredda's zullen nog lichter lopen en de F-Lite vrijwel zeker naar de kroon steken. De F-lites hebben wel een kevlar anti-lek voorziening.
Als ik de beschikking krijg over de 47 mm Shredda's zal ik deze ook testen.