zaterdag 8 februari 2014

Dakframe Quest aangepast op Tesla Model S


Op de Audi met dakrails had ik een Thule dakdrager. Het aluminium dakframe voor de Quest zat met een klemmechanisme om de dwarse dakdragers. De Tesla heeft geen dakrails en Thule heeft geen dakdrager voor de Tesla. Eigenlijk is er nog maar één fabrikant die mooi gestroomlijnde dakdragers voor de Tesla maakt. Dat is de Amerikaanse fabrikant Whispbar. Een Nederlandse importeur is er ook al, Blomness in Lisse.

Aluminium lasbedrijf Van der Velden in Limmen maakte gisteren de aanpassing van het dakframe voor de Tesla. Het oude klemmechanisme kan er af en ik bedenk dat er alleen maar vier lippen aan het frame hoeven te worden gelast. Dat worden vier stukjes hoeklijn voor een nette en sterke verbinding.
De lippen moeten precies op de goede plaats komen, de afstand tussen de twee losse dragers is niet verstelbaar. Als ik thuis ben zie ik dat het frame door het lassen heel licht verbogen is. Geen probleem.

Whispbar levert speciale klemmen die om het vleugelprofiel passen. Dat maakt het mogelijk om, als de Quest van het dak is, het frame makkelijk van het dak af te kunnen nemen. Het eerste idee om het dakframe naar voren te schuiven als de Quest van het dak is, gaat 'm niet worden. Wil ik de enorme achterklep van de Tesla kunnen openen, dan moet het frame zover naar voren worden geschoven dat het voorover op de neus van de auto kantelt. Ik wou zeggen op de motorkap, maar er is helemaal geen motor daar :)

Om de drager tegen beschadiging te beschermen lijm ik vier stukken rubber, hetzelfde materiaal als gebruikt wordt voor de stuurtunnel in de Quest, op het dakframe. Nu is de combinatie mooi stil en goed verankerd op de Whispbar dakdrager. Grappig is dat ik door het grote glazen dak de Quest tijdens het rijden kan bekijken.

Rijden met alleen het dakrek levert maar een gering meerverbruik op. Dat zal met de Quest erop duidelijk toenemen. Kreuzotter.de rekent uit dat een Quest bij 100 km/u ongeveer 3 kW vermogen vraagt. Dat is minder dan een flinke dakkoffer, deze kost 20 tot 25% extra energieverbruik. Rijden met de Tesla kost bij 100 km/u in de zomer gemiddeld 21 kW vermogen. Dat zal met de Quest op het dak toenemen tot 24 kW. Het maximale bereik bij 100 km/u neemt af van 400 km tot 340 km.

5 opmerkingen:

Wijnandt zei

De combinatie Tesla&Velomobiel is vast heel zeldzaam :-)
't Zal trouwens tijd worden om te bedenken hoe de VeloTilt op het autodak moet worden vastgezet.

Wim Schermer zei

Dag Wijnandt,
Ik schat dat er wereldwijd één zo'n combinatie rondrijdt.
Hoe de VeloTilt moet worden vervoerd is simpel. Het dakframe gewoon omdraaien. Het voorwiel komt dan waar nu het achterwiel staat. De spoorbreedte is wel wat groter. Dat is op te lossen door het bovenframe iets breder te maken.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Dag Wim.
Als het frame opzij zou kunnen schuiven kun je de quest er wat makkelijker optillen .
Moet te maken zijn..
Of lukt het zo ook op eenvoudige wijze?

Ik wil trouwens ook wel zon quest met e ondersteuning..
Ha ha

Groeten
Rudolf

Unknown zei

Ik heb eens beter gekeken in je blog en heb het 2 e deel gezien..nu is het me duidelijk.

Groeten.

Wim Schermer zei

Het dakframe zal zowel voor de Quest als de VeloTilt geschikt worden.
Optie 1. Voor de VeloTilt wordt gewoon een tweede setje goten naast de bestaande gemaakt.
Optie 2. Het mooiste is dat de breedte van de goten verstelbaar wordt. Het basisframe blijft hetzelfde.
Groeten,
Wim