zaterdag 17 mei 2014

Houten vierwielige tweezits velomobiel



Als ik vanmorgen wat Lexan aflever bij Nico van Baar in Akersloot, nodigt hij me uit om even te komen kijken naar zijn nieuwste creatie. Nico heeft eerder een volledig houten Quest gemaakt en nu dan een houten vierwielige tweezits velomobiel. Het is een prachtige velomobiel geworden. Volledig uit latten opgebouwd en verlijmd met epoxy.

De nieuwe fiets is 3.40 meter lang en 1.10 meter breed. Het gewicht valt met 69 kg wat tegen. Daarbij is wel een volledig elektrische ondersteuning inbegrepen. Een Pedelec, een snelle elektrische fiets die maximaal 45 km/u haalt is als donor gebruikt voor onderdelen. De motor is een 350 Watt Impulse versie 2.0. Met rustig meetrappen haalt de nieuwe tweezitter tussen 45 en 50 km/u.

Als je in de fiets kijkt zie je veel onderdelen van Velomobiel.nl. Niet zo verwonderlijk, Nico is een man die met hout, hij runt een houten trappenmakerij, letterlijk alles kan maken. De metalen delen en de aandrijvingscomponenten komen uit Dronten.

Er kan veel bagage mee achterin die via een - nog te maken luik - in de achterkant en via de stoelen is te bereiken. De nieuwe fiets heeft wel iets van de Zwitserse Twike, een 90 km per uur halende elektrische velomobiel waar nog wel meegetrapt kan worden.

Het maken van de houten duozitter heeft begrijpelijkerwijs veel hoofdbrekens gekost. Deze zijn allemaal opgelost en de fiets rijdt nu al fijn. Als ie helemaal af is ga ik er samen met Nico een tochtje in rijden en zal ik hier weer verslag doen.









12 opmerkingen:

Wim zei

Echt ongelooflijk mooi. Ik vind zijn houten Quest al zo mooi, maar deze VM is zo mogelijk nog mooier.

Anoniem zei

hoe mooi kan iets zijn

Quezzzt zei

Indrukwekkend.

En ook nog een 2 zitter met dubbele aandrijving terwijl je hem zo als het lijkt ook alleen kunt voortbewegen met de trapondersteuning. Heel mooi gemaakt.

Ik vraag me af in het algemeen - niet specifiek deze velomobiel - of er een markt kan zijn voor dubbelzits/dubbel aangedreven velomobielen.



Unknown zei

Prachtig houtwerk en ik kan dat zeker waarderen :heb mijn ganse jeugd veel van mijn vrije tijd doorgebracht in het atelier van mijn oom die naast antiek restaurateur ook nog beeldhouwde in hout en ivoor
De neus vind ik wat te puntig voor mijn smaak . Daar heb ik veel geleerd dat me nu nog van pas komt in mijn andere hobby: luidsprekers maken. Wel wat aan de zware kant maar net zoals de Veloschmitt is dat geen bezwaar indien er 500 watt plus ter beschikking staat
Note to self : 4 wheels is trending !

Klaas V. zei

Ik weet niet of 69 kg zwaar is.
Mijn 20" quest is volgens mij iets van 42 kilo, daar kan ik slechts in mijn uppie in. En dat zonder accu's en elektrische motor.
Per persoon is deze fiets een stuk lichter.

Wim Schermer zei

Quezzzt,
Ik denk dat de markt voor dit soort fietsen heel klein is. Zeker als deze ook nog een commercieel haalbare prijs moet opbrengen.
Ik denk dat je voor de prijs van één zo'n fiets twee Toyota Aygo's kan kopen.
Groeten,
Wim

Unknown zei

Volledig mee eens , maar de maker gaat er zelfs niet mee naar de markt en gelijk heeft ie . Dit kan je alleen maar verantwoorden als een "piece unique" dat je zelf maakt in je vrije tijd omdat het je passie is. Price(cost)/value is dit bedrijfseconomisch absoluut niet haalbaar , maar het blijft mooi dat er nog mensen zijn dit dat niks kan schelen

Dirk Drost zei

In een woord: geweldig!

Ard van Breemen zei

Ik heb ooit in een twike geprobeerd te fietsen, maar dat kan echt niet. Dat ding trapt zo zwaar, dat je je afvraagt hoeveel nut meetrappen echt heeft.
Als electrische auto is de twike wel echt gaaf.
Deze velo creatie ziet er uit alsof je in je eentje wel voor 2 kan fietsen: lage rolweerstand.

Jaapdr zei

Echt een hele mooie fiets. En wat een vakmanschap. Ik heb er wel een vraag bij. Weet iemand of dat in Nederland is toegestaan, dit type trapondersteuning tot 45km/u? Moet er dan niet een ontheffing of een keurmerk oid opzitten?

Jaap

Wim Schermer zei

45 km/u mag, mits er een bromfietsplaatje opzit.

Siem van westen zei

Top om jou en je velomobile op de Zaanse Schans te zien!