zaterdag 7 februari 2015

Bandentest Schwalbe Shredda en Marathon Almotion tire review


Ik ben gemiddeld een mooiweer rijder. Om de voorwielen liggen al jaren de bekende F-lite banden, het achterwiel rolt ook al jaren op dezelfde band, een Schwalbe Super Moto met Michelin Protek anti-lek band. In 10.000 km rij ik maar twee tot drie keer lek, meestal de rechter voorband. Het vervangen van een lekke F-lite duurt minder dan vijf minuten en gaat moeiteloos. Bij het alleen rijden is een lekke band overdag niet erg, ik hoef niet maar mijn werk. Het wordt natuurlijk anders als je in een groep rijdt, tijdens mist, regen, duisternis en als je gegarandeerd op tijd op je werk wil zijn.

Tijdens de rit naar Assen naar de noordelijke velomobieltocht kreeg ik een lekke achterband, 500 meter voor het bereiken van de bestemming. De eerste lekke achterband in 30.000 km die ik ter plekke moest vervangen. De volgende dag tijdens de natte rit rond Assen, raakte de F-lite rechts lek. Dit was met hulp van Jan Geel binnen 5 minuten verholpen, de groep heeft het niet eens gemerkt.

Harry Lieben en Robert Frischemeier zijn heel happy met de Schwalbe Shredda banden. Ze lijken behoorlijk lekbestendig ondanks dat er geen anti-lek laag aanwezig is. Zelfs Schwalbe geeft ze maar 2 van de 6 blokjes voor lekbestendigheid. Ze bereiken hoge kilometrages.

De F-lite haalt overigens bij goed uitgelijnde fietsen ook een levensduur van 10.000 km. Daarnaast heeft de F-lite een Kevlar anti-lek laag. Dat de Shredda toch goed lekbestendig is bijzonder omdat de dikte van het loopvlak van zowel de Shredda als de F-lite precies 4,3 mm is.

Voor het achterwiel wil ik wel eens kijken of er inmiddels een lichtlopende brede band is met een goede anti-lek voorziening. Theo van Andel is van mening dat de Schwalbe Marathon Almotion wel eens net zo licht zou kunnen lopen als de superlichte en snelle Furious Fred. Nou, dat gaan we uitzoeken.

De 40 mm brede Shredda heb ik in 2013 getest in dit bericht. De band liep niet zo licht als de F-lite maar kwam aardig in de buurt. Het aanvankelijke enthousiasme van Piet Kunis, sloeg al snel om. De Shredda's bleken onrond en deze hoogteslag was er niet uit te krijgen. Teleurgesteld heeft Piet de wielkasten van zijn Mango groter gemaakt om F-lites te kunnen toepassen.
Schwalbe heeft zijn huiswerk nu beter gedaan, de huidige 40 en 50 mm versies lopen mooi rond en centreren goed zonder montagevloeistof. Naast de 40 mm is er nu ook een 44 mm en een 50 mm brede Shredda. Ik heb voor de test de 40 mm en de 50 mm versie.

Ik leg alle banden op de velgen, 2x 26" met een Marathon Almotion, 2x 20"met Shredda 40 mm en 2x 20" met Shredda 50 mm. Ik test nu niet met 19 mm velgen. Banden breder dan 35 mm lopen lichter met brede 25 mm velgen. Daarnaast is de stuurprecisie en koersvastheid van deze brede banden veel beter met een bredere 25 mm velg.

Tot mijn ergernis raakt meerdere keren één van de twee Almotions lek. Hoe grondig ik de band, de velg en het velglint nakijk, ik vind geen oorzaak. Na de vierde keer lek leg ik de binnenband opgepompt om de velg zonder buitenband. Ik markeer vooraf het lek met een viltstift duidelijk op de band. Als de band via het lek weer leeggelopen is, moet ik de oorzaak binnen enkele millimeters kunnen traceren. En ja hoor, op de binnenkant van de velg steekt een haarscherp splintertje aluminium omhoog. Netjes zwart gespoten en dus simpelweg onzichtbaar. Ik schuur het vlijmscherpe puntje eraf en het probleem is opgelost.


De banden worden eerst gewogen. Opvallend is dat de beide Almotion banden 50 gram in gewicht verschillen, duidelijk handwerk dus. De banden worden rond 1 bar harder opgepompt dan de maximale druk waarbij getest wordt. De banden zetten zich dan goed en voor de test worden de banden op de zachtste testdruk gezet. Wel wordt bij de maximale testdruk de hoogte boven de velg en de werkelijke breedte gemeten.

De werkwijze met de pendel is steeds hetzelfde. Per band wordt bepaald hoeveel lege kartonnen drinkbekers in elkaar gezet moeten worden om de bedieningsstang van de pendel zuiver horizontaal te krijgen. Van daaruit wordt de pendel losgelaten en kan deze dan vrij bewegen op de asfaltgoten. Bij het loslaten wordt een digitale stopwatch ingedrukt. Bovenop de pendel zit een kleine laser die een brede maar dunne lijn op de garagedeur projecteert. Met een kaartje met mm verdeling kan ik nauwkeurig zien wanneer de laser en dus de pendel stilstaat. De stopwatch wordt weer ingedrukt als de laser niet meer beweegt. Meestal is het verschil tussen de verschillende metingen minder dan één seconde. Ik doe zes metingen, 3x met start van de pendel achterover, 3x voorover. Van de zes metingen laat ik de laagste en hoogste waarde weg. De vier overblijvende waarden worden opgeteld en door vier gedeeld. Statistisch is het weglaten van waarden mogelijk minder juist, maar ik verander de werkwijze liever niet tussentijds om goed vergelijkbare waarden te houden. De afronding doe ik tot één cijfer achter de komma.

De drie, eigenlijk vier, banden test ik ook bij lage temperaturen. In de avond en nacht vriest het nu tussen - 0.3 en - 0.9 gr. C. De asfaltgoten worden naar buiten gereden evenals de pendel. Uiteraard moet de druk in de banden buiten gelijk zijn aan de druk binnen. Na twee uur haal ik de beide losse 40 mm Shredda wielen naar binnen en meet de drukverlaging door de koude. Die is 0,4 bar en die druk pomp ik er extra in.

Als referentie laat ik ook een tweetal recente F-lites meelopen in de test. De huidige versies zijn 286 gram, iets lichter dan de 300 gram van een batch uit 2013. Opvallend is weer het gemak waarmee een F-lite zich laat omleggen en weer van de velg te halen is.

De resultaten van de banden verschillen heel sterk bij verschillende temperaturen. Daarom splits ik de uitleg per band in gebruik bij warme en bij koude condities.




De resultaten bij warme condities (19 gr. C.)

Schwalbe Marathon Almotion
De Schwalbe Marathon Almotion blijkt inderdaad bij een hogere temperatuur van 19 gr. C een heel snelle band te zijn. Het gevoel van Theo van Andel van Velomobiel.nl blijkt volkomen juist. Ik heb de Furious Fred eerder gependeld op de tegelvloer. Om te kunnen vergelijken met die eerdere meting pendel ik de Almotion ook 6x op de tegelvloer. Geloof het of niet, de Almotion is exact even snel als de Furious Fred. Ik vind dit een fantastisch resultaat van Schwalbe.

Shredda 40 mm
De Shredda 40 mm loopt met 66,8 seconden beter dan bij de eerste test. Ook nu weer benadert ie de F-Lite. De F-lite loopt op 4.0 bar even licht als de Shredda op 5.0 bar. De Shredda is een goede band voor algemeen gebruik en vooral voor die fietsers die meer stuuruitslag willen dan met de F-lite of Shredda 50 mm mogelijk is.

Shredda 50 mm
De Shredda 50 mm is een zeer snelle band bij warme condities. De band pendelt bij 5.0 bar maar liefst 76,8 seconden. Dat is precies 15% sneller dan de Shredda 40 mm en ook 10% sneller dan de F-lite. Het is zelfs 8% sneller dan de raceband Schwalbe Ultremo ZX. Met een breedte van 49 mm is er net iets meer stuuruitslag dan met de F-lite.

De resultaten bij koude condities (0 gr. C.)

Schwalbe Marathon Almotion
Bij koude condities van 0 gr. C. loopt de Almotion een stuk zwaarder. Bij 0 gr. C. loopt de band maar liefst 23,2 % trager dan bij 19 gr. C. Bij 3.0 bar pendelt de band precies even lang als bij 4.0 bar en is dan 17,5% trager dan bij 19 gr. C. Dit ziet er heel dramatisch uit, maar dat valt mee. Er is namelijk geen enkele band, de Super Moto mogelijk uitgezonderd, die lichter loopt onder deze koude omstandigheden.
Een Marathon Greenguard loopt 10% trager dan de Almotion. Ook de Vredestein Black Panther, de Perfect Moiree, de Marathon Plus en de Continental TopContact Winter lopen allemaal 10 tot 20% zwaarder dan de Almotion.

Shredda 40 mm
De 40 mm Shredda is ook niet blij met koude omstandigheden. Met 51,7 seconden is de band 22,6 % trager dan bij 19 gr. C. Ook dit ziet er erger uit dan het is. De Shredda is bij deze temperatuur nog duidelijk sneller dan de bijv. de Marathon Greenguard en de Kojak. 

Shredda 50 mm
De Shredda 50 mm is 6% sneller dan de 40 mm Shredda bij koude omstandigheden. In vergelijking met 19 gr. C is de Shredda bij O gr. C 28,9 % trager. Ook hier geldt dat de Marathon Green Guard en de Kojak duidelijk nog trager zijn.


Vredestein F-lite
De F-lite is een bijzondere band. Is comfortabel en snel bij warme omstandigheden. Waar de F-lite in uitblinkt zijn de prestaties bij koude omstandigheden. Waar alle andere banden tussen 20 en 30% trager worden bij 0 gr. C., wordt de F-lite maar 2 tot 4% trager. Dat zijn vrijwel onmerkbare verschillen de je tijdens koude ritten heel goed ervaart. De breedte van 52 mm betekent dat je soms moet steken waar je met een Kojak of Shredda 40 de bocht nog wel haalt. Velomobiel.nl heeft in mijn Quest de stuurstangen aangepast waardoor een wat grotere stuuruitslag mogelijk is.


















20 opmerkingen:

Wim zei

Leuk om weer een bandentest te zien.

Jammer dat mijn XS met F-Lites echt een tank gaat worden. Met 40mm banden moet ik al vaker steken dan een Quest met 50mm banden.

Piet Kunis zei

mooi verslag Wim en ik ben blij dat de F-lite's over alle temperaturen heen, toch nog de beste keus zijn. Dan heb ik tenminste niet alles voor niets gedaan.
groet, Piet

Piet zei

Het verschil tussen Shredda 50 en 40 mm is opvallend groot bij 19 graden. 15% is ongeveer 1,5 per uur bij snelheden rond de 40 km per uur?

Unknown zei

Hoi Wim,

Mijn complimenten en dank voor dit serieuze testwerk.

Mijn ervaringen met F-lites waren een flinke tijd terug ook heel positief.. tot ik merkte dat ondanks het goed schuren van de Quest body op de raakvlakken met de band, de F-lite wangen heel erg snel aan gort gingen. Met de draaicirkel kon ik wel leven, maar niet met de levensduur van de wangen.

Ik ga er toch weer eens goed naar kijken met deze resultaten; de greenguards waar ik nu mee rij zijn onder nul echt traag, ik schrok gewoon van mijn lage snelheid deze week. Die snelheid is natuurlijk niet echt erg, maar de Quest rijd ik toch óók voor de snelheid.

questikel zei

Hi Wim

Kun jij aangeven hoe het profiel van een Almotion er uit zit tov de FF. Ik rij de FF het hele jaar door omdat ik in de zomer tijdens drassige omstandigheden met een FF dan ook niet de fiets uit hoef.

Hgr Peter

Wim Schermer zei

Dag Piet,
Ik denk dat je op iets meer dan 1 km per winst voor de Shredda 50 mag rekenen.

Wim Schermer zei

Hi Peter,
Op de FF zit rond 1,7 mm hoog profiel op het loopvlak. Op de Almotion zit 2,2 mm hoog profiel. Dat zit rond de hele band. De FF heeft op de overgang van loopvlak naar de schouder iets grovere noppen.
Al met al denk ik dat het niet veel uitmaakt. Met de Almotion heb je wel een zeer veel betere anti-lek voorziening.
Groeten,
Wim

Marcel Tisseur DF315 zei

Helaas liep de Almotion onder mijn Quest aan in de wielkast.
Ik moest zelfs aan de kettingkant wat weg vijlen van de body anders paste het niet.
Zelfs met de Risse demper ( ik ben 100kg) bleef de band aan lopen wanneer ik een bocht naar links maakte.
De vouwband legde overigens verbazend makkelijk om de velg en zat na oppompen gelijk goed.

Quezzzt zei

Heeft het profiel van banden nu met die verschillen in rolweerstand te maken ?

Ik kan me voorstellen dat hoe minder rubber oppervlak van de band contact maakt met het wegoppervlak hoe lager de rolweerstand is....uiteraard als de rubbersamenstelling ook meewerkt aan een lage rolweerstand.

Tussen de rubber profiel blokjes en nopjes is lucht....lucht heeft geen rolweerstand. Wel een fractie meer luchtweerstand dan slicks vermoed ik.

Wim Schermer zei

Hi Marcel,
Dat de 55 mm band in de bocht aanloopt is een gevolg van een combinatie van vervorming van de achterbrug en een onvoldoende sterke body ter plekke waar de brug aan de body is gelamineerd.
Ik had dat ook met mijn 60 mm Super Moto. Nadat ik de body met twee stukjes schuim en wat carbon had verstijfd heb ik de 60 mm Super Moto nooit meer horen aanlopen.
Dit kun je heel goed zelf oplossen.

Wim Schermer zei

Quezzzt,
Profiel maakt weinig uit voor de rolweerstand. Als er door noppen delen van de band niet op het wegdek drukken, drukken de noppen zwaarder op het wegdek. De resulterende vervorming van de hele band blijft gelijk.
Ik denk dat het met de compound van de band te maken heeft. F-lite heeft kennelijk een compound, mogelijk met veel silica, die veel minder gevoelig is voor lage temperatuur.

GvH zei

Dag Wim,

Volgens mij heb je in de eerste tabel (20") een klein foutje gemaakt. Bij de F-lite staan bij "Seconden + bij koude" niet de verschillen tussen 18,3 en 0 graden maar de verschillen tussen 4 en 5 bar.

Wim Schermer zei

GvH,
Oops, je hebt gelijk. Nu, hoop ik, gecorrigeerd.
Dank voor de verbetering.

Bram Smit zei

Dank maar weer voor je gedegen aanpak en onderzoek Wim !
Je hebt in de loop der jaren alweer heel wat banden in de handen gehad.
Vraagje : Zijn er uiterlijke kenmerken voor een snelle-
of langzame band ?
Maw.Kun je al op voorhand zien of zo'n band al of niet goed scoort ?

Wim Schermer zei

Hi Bram,
Nee, aan de buitenkant zijn alle banden zwart en is niet direct te zien waarom de ene wel licht loopt en de andere niet.
In het algemeen zijn wel de soepelste banden de meest lichtlopende. Als een band makkelijk wil vervormen zal dat minder rolweerstand opleveren dan een stugge band.
Groeten,
Wim

CapoJan zei

Wim, alweer bedankt. Bandentesten blijven boeiende lectuur opleveren. Uit jouw laatste reactie zou ik dan mogen afleiden dat de recente Trykers waarschijnlijk ook licht lopen? Ze horen in het rijtje Schwalbe banden met LiteSkin: erg soepele, maar nogal kwetsbare wangen.
Jan

Wim Schermer zei

Dag Jan,
Ik weet niet of de Tryker nu lichter loopt dan de versie die ik eerder testte.
Deze liep bepaald niet licht. Remde en stuurde wel als de beste.
Schwalbe was niet blij met die test.
Feit is wel dat Schwalbe, evenals de andere fabrikanten, steeds lichter lopende banden weet te maken.
Het zou betekenen dat ik alle banden elk jaar weer zou moeten testen, een onmogelijke opgave.
Groeten,
Wim

CapoJan zei

Wim, dat begrijp ik heel goed. Het nadeel is natuurlijk dat je je moet baseren op een test die (misschien) niet meer overeenstemt met de realiteit. Daar kun je weinig aan doen: je kunt niet weten of een nieuwe batch wel over dezelfde eigenschappen beschikte als de vorige.
Bij de Marathon (gewoon of plus) is dat al geïllustreerd: die worden elk jaar beter.
Wat de Trykers betreft: ik vind ze comfortabel (stil) en prima qua zijdelingse grip. Rolweerstand is op het gevoel niet te bepalen, al zeker niet met ondersteuning.

Jules Boetekees zei

Hi Wim,
Vandaag vanaf Dronten naar huis gefietst weer met F-lites i.p.v. Shredda's. Voor mijn gevoel lag bij dezelfde inspanning de kruissnelheid zo'n 2 km hoger weer net als bij de Quest rond de 30 km/h. Ik begon al aan mezelf te twijfelen maar gelukkig lag het weer aan het materiaal. Van de zomer ga ik weer verder met de Shredda's. Weer bedankt voor het inzicht wat jouw test heeft verschaft.

Henk zei

Wat leuk om al die reacties te lezen. Het blog zelf ziet er ook heel leuk uit en zeer verzorgd! Mijn complimenten.