donderdag 2 april 2015

Ezel - DHL - stoot zich 4x aan de dezelfde steen


Een pakje uit Duitsland, oh mijn God daar gaan we weer. En jawel hoor, daar gaan we weer.
DHL probeert vorige week zaterdag een pakje te bezorgen bij de werkplaats van Velomobielonderdelen.nl. Jan werkt vijf werkdagen en is meestal op zaterdag vrij.
Dinsdagmorgen blijkt dat DHL het pakje op maandagavond, na werktijd, weer heeft proberen te bezorgen. Nu is er een briefje achtergelaten waarop staat dat je via de website dhlforyou/gemist een nieuwe bezorgdatum kunt aanvragen.

Jullie begrijpen het al, de bezorgcode wordt door dhlforyou/gemist niet herkend. Dan maar een algemeen informatie/klachten formulier ingevuld. Dat lukt wel en ik zal spoedig worden gebeld.
Nou én...? Natuurlijk niet gebeld.

Woensdagmorgen blijkt dat de ezel, sorry  ...  DHL, weer is langs geweest en weer na werktijd het pakje heeft proberen te bezorgen. Weer een formulier in de bus met een nieuwe bezorgcode. Ook deze bezorgcode wordt op dhlforyou/gemist weer niet herkend. Daarmee is de laatste mogelijkheid, het aangeven dat wij het ook wel bij een afhaalpunt in Enkhuizen ook onmogelijk.
Zou het mogelijk aan de browser Safari liggen? Nee, met FireFox lukt het ook niet.

Donderdagmorgen. Zou de ezel gisteravond weer een poging gedaan hebben? Nou welzeker en natuurlijk weer na werktijd. Ik bel maar eens met DHL. Na een tijdje naar een bandje te hebben geluisterd krijg ik iemand van DHL aan de telefoon. Ik vraag de man of ik de eerste ben met een klacht over de bezorging. 'Nee hoor meneer Schermer, ik krijg die klachten dagelijks'. 'Doet u hier wat mee' vraag ik de man. 'Jawel, ik zet het in het systeem' antwoordt de man.
Hij ziet dat er vier bezorgpogingen zijn gedaan, één op zaterdag, drie op de avonden na werktijd.
De DHL man verontschuldigt zich voor de domheid van de bezorger en zegt dat nogal wat chauffeurs niet veel meer dan de lagere school, en dan nog met moeite, hebben afgemaakt.
Als laatste meldt de DHL man me nog dat het pakje weer retour is gestuurd naar Duitsland. Wel G..

Hoeveel stupiditeit wordt hier niet op elkaar gestapeld? Welke dombo gaat vier keer op een industrieterrein een pakje bezorgen in het weekend en door de weeks na werktijd? Dat is DHL. Wie weet de bezorgcode tot twee keer toe onjuist op zijn handterminal in te tikken waardoor deze niet matcht met de gegevens op dhlforyou/gemist? Dat is DHL.

Al met al een zooitje stomkoppen dat zijn weerga niet kent.

8 opmerkingen:

De Bobslee zei

Zéér frusterend inderdaad...........

Belle zei

PostNL zelfde verhaal hoor. Briefje in de bus: pakje zou bij buren liggen. Maar daar ligt het niet, ze waren niet thuis (dus je denkt dat de buren op nr. 3 er zijn, gooit briefje in bus en vervolgens zijn ze er niet). In de mail van de leverancier staat een link zodat je het pakje kan tracen: het is bezorgd en er is getekend voor ontvangst. Maar dat is niet mijn handtekening maar die van de postbode. Ik bel PostNL met een klacht, dat me dit niet de juiste werkwijze lijkt. Als het pakje nu zou kwijtraken sta ik nergens ten opzichte van de leverancier. De dame aan de telefoon, voor wie het Nederlands niet de moedertaal is (dat communiceert zo lekker), vindt het een volstrekt normale werkwijze dat de postbode tekent voor aangetekende paketten. Je kan maar zoveel bezuinigen. If you pay peanuts, you hire monkeys en de klant is de dupe.

Erwin zei

Hoi Wim,

Waarschijnlijk wel bekend, maar toch:
Je kunt het tegenwoordig bij een DHL afhaalpunt in de buurt laten bezorgen en het daar later ophalen. Misschien biedt dat een oplossing?

Groet

Erwin en Tante Lies

Wim Schermer zei

Hi Erwin,
Ook dat heb ik geprobeerd, er is een afhaalpunt in Enkhuizen. Maar als de code niet juist is, of niet juist is ingevoerd, kun je dat wel willen maar gaat het alsnog niet.
Groeten,
Wim

Reinier | Intellifiets zei

Ik heb juist een hele goede ervaring met DHL. Afgelopen vrijdag klantspecifieke kabels besteld in China, woensdag in huis.

Quezzzt zei

Wim heb je wel het nieuws een beetje gevolgd ? Bezorgers worden uitgebuit door schijnzelfstandhigheids contracten. Eentje is nu naar de rechter gestapt om een normaal, vast contract te eisen met de FNV achter zich. Dit is een balangrijke gebeurtenis want uitbuiting van hardwerkende mensen neemt disporpotrionele grootte aan. Het is overdreven om te stellen, maar als gewone mensen geen geld meer kunnen verdienen, hoe ga jij dan velotilts afzetten ?

Je kunt dus wel aanvoelen dat bezorgers op voet van oorlog staan met hun opdrachtgevers en een loyaliteit hebben die lager is dan 0. Dat heeft ook behoorlijke gevolgen voor hoe nauw deze mensen het zullen nemen met hun werk, wat waarschijnlijk ook zo ingepland zal zijn dat ze 10 uur moeten werken op 1 dag.

Een goed bedrijf beloond hun werkgevers rechtvaardig, en die zullen op hun beurt goed hun best doen en zelfs eens tapje harder lopen als dat nodig is zonder aansporing.

Uitgebuite werknemers donderen een postzak gewoon over een of andere stuik....en als ze "ontslagen" worden....pfffft een uitkering in nauwelijks lager.

Zo'n maatschappij werkt gewoon niet, en jij ondervind nu de effecten ervan. ( wij allemaal voreg of laat ) Bid maar, dat je nooit in een verzorgingshuis hoeft terecht te komen, zolang de situatie is zoals ze is.

Wim Schermer zei

Quezzzt,
Velomobielonderdelen.nl verzendt uitsluitend met PostNL. Dat bedrijf verdient gewoon geld en maakt winst. Ik ben helemaal niet uit op de laagste prijs en mij interesseert het ook niet hoe die wereld in elkaar zit. Ik stel vast dat zowel het bedrijf DHl zijn zaken niet voor elkaar heeft en dat de chauffeurs ook niet slim zijn. Als je als chauffeur één keer op zaterdag op een industrieterrein aan de vaste deur komt, dan ga je toch niet nog 3 keer buiten werktijd een pakje proberen af te leveren.
Dat is gewoon heel dom.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Hoi Wim,

Dat we zo laat langs komen, komt door de verzend keuze van de afzender.
We mogen voor avond leveringen pas om 6 uur vertrekken.
Dus ja dan zijn de bedrijven helaas dicht.
Wat ook zeer frustrerend is voor ons.

Groetjes,
Een DHL chauffeur