donderdag 9 april 2015

VeloTilt toertop nu ruw in goede vorm


De toertop van de VeloTilt had nog niet de goede vorm. Jan laat me weten dat ie de bovenkant ruw opnieuw heeft vormgegeven en of ik even wil komen kijken. Ik rij met de Tesla naar Enkhuizen omdat Jan ook drie racekappen klaar heeft. Inmiddels is de levertijd van een toer/racekap nu rond één week, dus wil je deze zomer niet al bij voorbaat kansloos aan de start staan, sla je slag.



Jan heeft de top eerst beplakt met stroken polystryreen schuim. Daarna wordt het model er grof met een rasp in aangebracht en met de slijpschijf nabewerkt. Als ik binnenkom staat Jan in een wolk van piepschuim, wel met heel goede adembescherming, de top te modelleren. Het ziet er nu zeer veel mooier uit, vooral mooi strokend. De schuimlaag wordt straks nog strak gemaakt waarna er een laag glasvezel en epoxy op zal worden aangebracht. Als de bovenkant voldoende hard is wordt het schuim aan de onderkant goeddeels weggehaald en ook bekleedt met glasvezel en epoxy. Als laatste wordt de aansluiting met de achterkant van de top verhoogd tot ongeveer de onderste dunne rode lijn op de achterkant van de fiets.


In de namiddag heeft Jan het cabriogat al aardig gemodelleerd. Dit gebeurt met een gesloten-cellig schuim. Hierna wordt de overgang tussen het liggende en het staande randje gestroomlijnd.




9 opmerkingen:

Erwin zei

Hoi Wim,

Het ziet er allemaal prachtig uit. Ik heb nog wel een ongerelateerde vraag: is er bij de Velotilt iets bedacht om te zorgen dat je niet met een van de achterwielen achter een paaltje op het fietspad blijft haken? Met de Quest/Strada/DF e.d. is het makkelijk: als de neus er door kan, dan past de rest ook. Vooral als je een beetje scheef op een paatje aan komt rijden lijkt het me moeilijk om er recht tussendoor te mikken als je fiets achteraan het breedst is.

Verder uiteraard de hartelijke complimenten.

Groet

Erwin

Wim Schermer zei

Dag Erwin,
De VeloTilt kan met brede en smalle achterpoten worden uitgerust. 100 cm breed voor wedstrijden, 75 cm brede poten voor toeren. Dan steken de poten nog maar 10 cm links en rechts naast de body uit. Het mogen ook 65 cm brede poten zijn, dan steken ze vrijwel niet uit. Dit laatste is aerodynamisch minder goed.

Wel is het zo dat door de smalle neus paaltjes veel beter te zien zijn. Dat is met een gewone velomobiel niet het geval en is het ook maar gokken dat je ze niet raakt.
Groeten,
Wim

Erwin zei

Hoi Wim,

Wat een interessant concept!

Bedankt voor de uitleg.

Groet

Erwin

Unknown zei

Hoi Wim,

Mooi!

De tijd van testkilometers maken komt nu echt dicht bij lijkt me..

Ga jij die maken?

Veel succes in ieder geval.

Groet,
HJM

Wim Schermer zei

Dag Henk-Jan,
Ja ik ga die kilometers inderdaad zelf maken.
Groeten,
Wim

Erwin zei

Moet ik dan veel in de buurt van de Woude gaan rondfietsen als ik je wil tegenkomen? ☺

Groet
Erwin

Wim Schermer zei

Hi Erwin,
Ja, ik zal mijn rondjes, zoals gebruikelijk, in de Schermer maken.
Groeten,
Wim

Edward H zei

Hoi Wim,

Ziet er al mooi uit :-)
Volg de VeloTilt al vanaf de introductie en ik vraag me af wat er nog allemaal moet gebeuren aan de VeloTilt voordat er daadwerkelijk test gereden mee kan worden en wanneer dit ongeveer zal gaan plaats vinden want ik ben heel benieuwd wat de performance zal zijn in vergelijk met bv een Quest, EVO of DF.

Groetjes
Edward Heussen

Wim Schermer zei

Dag Edward,
Kilometers maken is hetgeen er moet gebeuren. Daarvoor is de toertop hard nodig omdat met de wedstrijdtop te weinig zicht is op de openbare weg. Aan de toertop wordt nu continue gewerkt en deze zal binnen enkele weken helemaal klaar zijn.
Groeten,
Wim