woensdag 6 mei 2015

VeloTilt toertop krijgt goede vorm


De VelotTilt is met de standaard (race)kap een plaatje om te zien. Het is geen geheim dat er door enkele Amerikaanse ligfietsdealers al een aantal VeloTilts zijn besteld. Hoewel productie en prijs nog niet bekend zijn is het commentaar over de prijs van met name de Amerikanen: 'Does not matter'. Maar eerst moeten er een flink aantal testkilometers worden gemaakt, het liefst op de openbare weg. De ruit van de racekap is optisch nog niet perfect en het zicht is zeker bij regen en avond onvoldoende om veilig te rijden. Voor racen is de racekap al wel voldoende.


In de mal van de racekap is door Jan en Jeroen een extra top gelamineerd. Op de plaats van de ruit heeft Jan door schuimstroken te plakken de bovenzijde vorm gegeven. Deze was eerst te vlak maar ziet er nu goed uit. Er moet nog een dakje worden gemaakt en het vizier moet erop worden bevestigd. Ook de koker voor de luchttoevoer via de neus is klaar.
De VeloTilt is nu technisch klaar om open mee te rijden en dat zal ik in de komende periode gaan doen.


David en Jeroen zijn samen bezig om het voorframe en voorvork te ontwerpen in carbon. Er worden op dit moment, ik zie de bestanden continue in de Dropbox verschijnen en even later weer geupdate worden, ontwerptekeningen gemaakt en vooral veel sterkteberekeningen gemaakt. Het voorframe zit maar met 4 bouten vast in de fiets dus dit moet bijzonder sterk zijn zonder overmatig zwaar te worden.

5 opmerkingen:

Willem zei

Wat begint hij er mooi uit te zien zeg echt een prachtfiets!!

Chris Woudstra zei

Respect voor alle tijd en energie die al zo succesvol in de Velotilt is gestoken!

De dichte kap is zorgvuldig door David zo aerodynamisch mogelijk ontworpen, met (o.a.) het zo lang mogelijk behouden van een laminaire luchtstroom.

Het lijkt er op dat bij de tourkap het streven naar aerodynamische perfectie is losgelaten? (En David hier niet bij betrokken is?)

Eigenlijk vind ik dit jammer, omdat je zowel in een wedstrijd alsook op de weg zo snel mogelijk wilt zijn (of zo min mogelijk energie verbruikt)?

Zou je iets kunnen vertellen over de afwegingen?

Vriendelijke groet,
Chris Woudstra

Wim Schermer zei

Dag Chris,
Er is een groot verschil tussen racen op een baan tijdens daguren en toerrijden in regen en duisternis. Ik wil de VeloTilt voor beide situaties kunnen gebruiken. De vlak liggende ruit biedt voor toerrijden op de openbare weg absoluut onvoldoende zicht. Tijdens duisternis met een tegenligger zie je helemaal niets meer. Bij regen, ook overdag, zie je ook vrijwel niks.
Voor een goed zicht onder alle omstandigheden moet je ongehinderd naar buiten kunnen kijken. Bij de huidige velomobielen met gesloten vizier op een racekap zie je ook bij tegenliggers en duisternis en regen ook niks. Je bent dan genoodzaakt om het vizier een stukje open te zetten.
Gelukkig is de VeloTilt de enige velomobiel waar je afhankelijk van de toepassing de geschikte top kunt plaatsen.
Voor racen de vlakke racetop, voor veilig toerrijden de toertop.

Chris Woudstra zei

Hallo Wim,

Ik snap de keuze en het waarom van de toerkap.Dat is slim!
Wat ik eigenlijk bedoel is de pure vorm van de toerkap.
Die lijkt niet helemaal geoptimaliseerd, maar meer op 't oog of gevoel te zijn ontstaan. Laat je in de tourkap niet een stuk aerodynamische perfectie liggen?

Puur uit nieuwsgierigheid.
Groeten Chris

Wim Schermer zei

Chris,
De toerkap is voor wat betreft het deel zonder de ruit identiek aan de racekap. Het deel dat eerder de ruit was is nu wat verlaagd en dicht gemaakt. We hebben er wel voor gezorgd dat de toertop van voor naar achter oploopt zover als kan. Hiermee blijft de luchtstroom laminair tot aan het vizier.
Een kapje met vizier/ruit wordt ook gebruikt door de Varna's van Buatois en Wittingham. Beiden hebben daarmee wereldsnelheidsrecords gehaald. Barbara Buatois is zelfs nu nog wereldrecordhoudster. Het is dus geen wet van Meden en Perzen dat een stroomlijnkap geen 'bubble' zou mogen hebben.