zaterdag 13 juni 2015

Super Mango nu super


Piet Kunis, lid van ons VeloTilt team, heeft zijn Super Mango nu klaar. Zijn laatste grote wensen, een vaste maar toch afneembare racekap en ook cabrio kunnen rijden zijn nu verwezenlijkt.
Op bovenstaande foto is te zien dat de racekap vast lijkt te zitten op de beweegbare top. Dit is gedaan met 3M Dual Lock klittenband. Zit heel vast maar de racekap kan ook in één beweging worden losgeklikt om helemaal open te rijden. Het grote voordeel is dat de kap niet meer weg kan waaien en niet klappert of trilt. De instap blijft even gemakkelijk.


Uiterlijk is er aan de Mango van Piet nauwelijks iets te zien. Natuurlijk wel de unieke, snelle en vooral ook mooie staart, maar die was er al even. Jan Reus van Velomobielonderdelen.nl heeft een reeks ernstige omvalkrassen onzichtbaar gespoten. De fiets ziet er weer uit als nieuw.


Binnenin is er natuurlijk nogal wat veranderd. De top is scharnierend gemaakt op twee heel lichte maar toch solide kantelende steunen. De verstijving van de romp is door een carbon buis overgenomen die van rand tot rand loopt.


Een heel slim idee is het bovenste deel van de racekap afneembaar te maken. Het afneembare deel snapt aan de voorkant scharnierend in twee korte buisjes. De losse bovenkant kan in de Mango achterin mee genomen worden. De wind en zon in het gezicht en toch binnen een minuut beschermd tegen regen en kou.


Het vizier kan er natuurlijk ook nog af maar dat is ook makkelijk omhoog te zetten om te genieten van de volle rijwind in je gezicht.



Het losse bovendeel van de kap met het insnapscharnier.


Als laatste heeft Piet een flink ventilatiegat in de neus gemaakt. Zoals bekend heeft dit aerodynamisch nauwelijks nadeel. Wil je geen koude lucht via de neus naar binnen krijgen, Piet heeft het gat voorzien van een op afstand bedienbaar klepje. Slim hé! 

Alles overziend een behoorlijk omvangrijk maar buitengewoon geslaagd project. Wel vraag ik me af of dit soort innovaties niet uit de koker van de fabrikanten had moeten komen. 

Foto's: Piet Kunis

6 opmerkingen:

Theo Z zei

'Alles overziend een behoorlijk omvangrijk maar buitengewoon geslaagd project. Wel vraag ik me af of dit soort innovaties niet uit de koker van de fabrikanten had moeten komen.'
Natuurlijk Wim (en Piet Kunis doet ook schitterend werk voor de Mango. Niets op af te dingen).
Maar heb je echt alles gelezen wat Harry (Twilwel) met zijn (bedrijfs-)Mango aan het doen is? Hij is ook zeer innovatief bezig!
Betere wegligging, met minder moeite meer kilometers maken (o.a. slimme kettinglijn, minder frontaal oppervlakte door verlaging van het chassis, verlengde staart - maar die kende je al). Oh, en waar ken ik die luchtinlaat van?
En, ja, ook daar komt niet alles uit eigen koker (van Harry). Ook de (Mango-)klanten hebben goede ideeën.
Lees maar eens door: http://fietseninnederland.blogspot.nl/

Wim Schermer zei

Dag Theo,
Ik doe niks af aan Harry's werk. Ik lees met heel veel plezier zijn ontwikkelingen.
Veel ideeën komen evenwel van klanten. De staarten, de draaibare platen aan de onderkant van de voorste wielkasten en veel andere zaken zijn ideeën van rijders. De klapbare voorkant heb ik jaren geleden met de mannen in Dronten besproken. Piet maakt hem nu en maakt de Mango een zeer veel veelzijdiger fiets.
En eerlijk is eerlijk, niet alle goede ideeën zijn ook commercieel haalbaar. Ook fabrikanten zijn gedwongen om die dingen te maken waarvan zeker flinke aantallen zullen worden verkocht.
Groeten,
Wim

Theo Mol zei

Ik ben het met je eens, het is inventief en heel mooi gedaan.
Sommige verbeteringen zie ik terug in mijn eigen df. De mooie instap zou ik ook wel willen ... hoewel ik prima in en uit mijn fiets ga (het is echt een df) vind ik het gewoon een heel geslaagde oplossing.
De racekap is een juweeltje.

Quezzzt zei

Ik heb zo'n idee dat niet alleen de commerciele haalbaarheid - dit moet veel klanten toch echt wel aanspreken en gecombineerd met een e-assist kan het een heel andere groep fietsers gaan aantrekken - van zo'n instapsysteem meespeelt maar ook andere zaken.

Wat doet het met de stijfheid van de velomobiel ? Ik zie die dwarsbuis wel zitten maar is dat gelijk aan de stijfheid een topkap die over de hele lengte is vastgebout ? Hindert die buis de trapbeweging van lange of korte personen niet of interferreert het met de instelbaarheid van de beenlengte ? Enz enz.

En het feit dat als zij het niet bedacht hebben ze welhaast toestemming zullen moeten vragen het idee commercieel te gaan gebruiken. Als er geen patenten zijn e.d. is dat slechts voor de vorm, maar reputatie telt wel zwaar in de kleine wereld van velomobielbouwers. Al is niet iedereen zo keurig lol ( Evo-K kopieen:-)))Ik vermoed dat de mensen waar jij het over hebt niet graag ideeen zullen gebruiken zonder toestemming/vergoeding. En ja dat laatste kan ze natuurlijk ook tegenhouden.

Dat gat in de neus is ie me net mee voor :-))) Al wil ik hem met variabele opening/afsluitende klep. Dat is gewoon een veel beter idee dan voetengaten. Uitstappen als je achteruit moet is veelal toch sneller dan dat getrappel met spd schoenen...als je je achillespees/enkel al niet venijning snijdt als je per ongeluk met je voet wegglijdt.

Bram Smit zei

Het ei van Columbus, Piet !!!!
Ik heb de vrijheid genomen , het artikel van Wim op Facebook te zetten en iedereen is enthousiast, ook niet-velomobilisten.
Wat mij betreft moet het de standaard worden voor de komende generatie velomobielen.

Piet zei

Dat is een kap die mij erg aanspreekt, mocht deze op de markt worden gebracht dan is er alvast een belangstellende.