donderdag 5 februari 2015

Stormstrips weer leverbaar


Stormstrips zijn een belangrijk hulpmiddel om harde zijwind veiliger te weerstaan. Tussen 1 en 2 Bft meer zijwind kan de velomobiel met een goede stormstrip verdragen. In het verleden was ik avond aan avond bezig met het gieten van stormstrips. Zo heb ik er honderden gemaakt. Het basismateriaal is glashelder neopreen bestaande uit 2 componenten dat ik mengde met een kleurpigment.

Dat ging prima bij de eerste batches van het mooie glasheldere neopreen. Nadat de eerste batches goede producten hebben opgeleverd, blijk ik opeens extreem veel luchtbellen te krijgen. De fabrikant is niet thuis als ik hem vraag hoe dat kan. Hij stelt dat ik het materiaal wel niet goed zal hebben toegepast. Dat is niet het geval maar betekent wel dat ik voor € 350,- euro aan neopreen moet weggooien.


De vraag naar goede stormstrips blijft aanhouden. Ook Theo van Velomobiel.nl is overtuigd van de goede werking van deze strips. Na enig onderzoek blijkt dat deze strips speciaal gemaakt kunnen worden door een producent van rubber producten. Er moet een speciale spuitplaat worden ontwikkeld  waarmee de strips kunnen worden gemaakt. Dat is nu gebeurd en zijn de strips in geel, wit en transparant weer leverbaar. Geel en wit zijn mooi van kleur en komen heel goed overeen met de kleur van de fietsen.

De strips zijn alleen in grote lengten betaalbaar te produceren. Daarom bestel ik honderden meters strips die als bonus ook nog € 3,- per strip goedkoper zijn geworden.


Naast stormstrips heb ik ook 10 meter speciaal rubber besteld om veerelementen van te maken. Harry Lieben en Piet Kunis rijden er nu tot volle tevredenheid mee rond. Deze polymeer veerelementen kunnen succesvol de stalen veren vervangen. Er zit meer demping in die het waggelen van de fiets effectief voorkomt. Samen met Sinner zal dit materiaal in de komende periode beschikbaar komen.
Als leverbaarheid en prijs bekend zijn zal ik dit hier aankondigen.


Ik gebruik veel neopreen en rubber producten. Van groot belang is hoe 'hard' het rubber is. Rubber producenten vragen bij ieder gewenst product hoeveel Shore A het materiaal moet zijn.
Inmiddels beschik ik over een zogenaamde Shoremeter. Met dit handzame apparaatje duw je een pennetje op het te meten rubber product. De wijzer slaat direct op de gemeten waarde uit. Zacht rubber is bijv. Shore 30, de meeste banden zijn Shore 60. Veerelementen zijn nog harder.

Volgende posting
Ik ben nu enkele dagen bezig met het testen van de Shredda en Marathon Almotion banden. Het is meetbaar dat Schwalbe weer stappen vooruit heeft gezet in het verlagen van de rolweerstand.
Theo van Velomobiel.nl had een goed gevoel over de Almotion. Het zal blijken dat ie een zeer goed gevoel heeft.
Ook ben ik bezig met het meten van de rolweerstand van deze banden bij koude omstandigheden.
Ook nu blijkt weer dat koude - veel - snelheid kost.