zaterdag 30 juli 2016

Super Mango nu meer Super


Piet Kunis, lid van het VeloTilt team, rijdt al jaren met een Mango. Die Mango wordt telkens veelzijdiger, sneller en comfortabeler. Zo kunnen Mango's geen F-lite banden gebruiken, de wielkasten zijn te krap. Piet maakt ruimere wielkasten waarin de lichtlopende en snelle F-lite banden wel goed passen. En passant maakt ie ook meedraaiende platen onderin de wielkasten voor een betere aerodynamische aanstroming.

De staart van de Mango is een van de mooiste en effectiefste die er is. De Mango is altijd een beetje een 'lelijk eendje' met de korte tunnel achter het hoofd. Piet's Mango, inmiddels heet ie Super Mango, is geen lelijk eendje meer.

Een ander groot project is de voorover klappende 'motorkap'. Daar kan naar wens de racekap aan worden vastgeklikt. Een makkelijke instap en makkelijk sleutelen zijn het goede resultaat.


Piet is nog niet tevreden en op zijn wensenlijstje staat nog het verwijderen van alle kettingbuizen en stilstaand schakelen. Ook dat wordt weer met veel inventiviteit aangepakt en het resultaat is super.
Ik laat Piet graag zelf aan het woord:

Super Mango, nu ook veel schakelgemak
Deze keer heb ik de aandrijving van de Super Mango aangepakt en daarbij heb ik goed gekeken hoe Harry Lieben, maar ook Mick Leemans dat hebben opgelost.
Allereerst heb ik heb ik de kettingloop gewijzigd, waardoor ik nu geen kettingbuizen meer nodig heb.
Daarvoor moest ik wel de positie van de geleidewielen iets verplaatsen.
Omdat het achterste geleidewiel verschuifbaar is (om de kettingloop te volgen), maar dat niet altijd correct deed, heb ik een carbon vorkje gemaakt, waardoor het geleidewiel nu gedwongen wordt, de bewegingen van de kettinglijn te volgen.
Hierdoor is de kettinglijn nu vrijwel zonder weerstand ... en stil.
Verder heb ik een Sachs 3 x 7 naaf ingebouwd op de plaats van de tussen-as.
Deze naaf heb ik (in samenspraak met Wim de Koeier van Perima Cycles) eerst omgebouwd naar een 2 x 8,  met daar tussenin een vrijloop.
stand 1 = reductie van 25 %,   
stand 2 = vrijloop  waardoor ik nu in stilstand (gewoon vooruit trappend) terug kan schakelen met mijn derailleur.
stand 3 = prise –direct, waarbij vrijwel geen verlies optreedt








5 opmerkingen:

Willem zei

Mooie oplossing zo

Corn-Dolly zei

Interessanten oplosing die versnellingsnaaf. Mick kan daar ook truukjes mee doen. Ik heb er een aangepast in mijn zelfbouw ketting aangedreven roeifiets.
Ben benieuwd wat deze oplossing van Piet behalve gebruikersgemak aan weerstandwinst opleverd. Mijn sachs is niet zo efficient, maar het is dan ook een oudje en er zitten wel meer weerstandremmers op, zoals een rollerbreak. Dus moeilijk vergelijken met die van Piet.
Vond de dualdrive op mijn Sinner demon ook altijd al handiger dan wisselen van bladen voor.
Misschien moet Piet maar eens op Texel verschijnen in september voor een demo ;-)

Wijnandt zei

Piet Kunis kun je nu wel de "Alpina van Sinner" noemen!
Fraaie, heel elegante oplossingen!

Piet Kunis zei

ik vind dat wel een mooie titel Wijnandt, dank je wel.
..en Corn-Dolly misschien kom ik inderdaad wel even op Texel kijken

marcel beekmans zei

dat ziet er heel erg leuk mooi uit!!
beetje bij beetje worden de velo's steeds beter en beter!