zaterdag 10 december 2016

Bandentest Maxxis Torch 406/50

Dries Baron, een bekende naam in de vroege ligfietswereld vroeg mij of ik de Maxxis Torch wilde testen. Het zou mooi zijn als deze band de concurrentie met de F-lite zou kunnen aangaan. Vanmiddag komt Dries in zijn Quest voorrijden en we praten uitgebreid bij.

Dries helpt mee met de test. We monteren de Maxxis Torch op de 25 mm velgen. Eerst even wegen en dan blijkt het mooi uitgevoerde BMX bandje 365 gram te wegen. Tussen de beide banden zit een verschil van 2 gram waaruit blijkt dat de productiekwaliteit heel stabiel is. De band heeft een lichte anti-lek bescherming gebaseerd op dicht geweven zijde.

De Maxxis Torch heeft een geadviseerd drukbereik van 5.8 tot 7.5 bar. De laagste waarde is al best heel hoog, de reden zal straks duidelijk worden. De maximum druk is met 7.5 bar heel hoog. Voor deze 50 mm brede band, hij steekt overigens 43 mm boven de velg uit, betekent dat een vrijwel maximale belasting van de velg.

We beginnen de test op 7.5 bar. Een eerste teleurstelling is meteen waar te nemen. De Maxxis Torch komt niet verder dan een schamele 58,5 seconden. De volgende test doen we op 7.0 bar om waarden te krijgen die ook in de standaard tabel passen. De Maxxis pendelt met 59,3 seconden een fractie langer. Ook hier zien we dat niet de maximum toegelaten druk het snelste loopt maar een druk daar iets onder. 

Ik verlaag de druk naar 6.0 bar en doe weer de standaard 6 pendeltests. Bij deze druk komt de Maxxis Torch tot 58,1 seconden, 1,2 seconden korter dan bij 7.0 bar. De laatste test doen we met 5.0 bar. Dat is weliswaar bijna één bar lager dan de geadviseerde minimum druk, maar voor comfortabel toeren is dat meer dan genoeg. Nu blijkt dat de band maar 53,3 seconden pendelt, meer dan 10% trager dan bij 6.0 bar. Nu is wel duidelijk waarom de fabrikant die druk niet aanbeveelt.

Bij het invoeren in het moederbestand is goed te zien dat de Maxxis Torch het heel matig doet. Hij komt maar net boven de 35 mm smalle Kojak uit 2013. Al met al een teleurstellend resultaat. Helemaal als je bedenkt dat deze band een karkas heeft met 120 TPI (draden per inch). Dat zou normaal veel snelheid betekenen maar hier is helaas geen sprake van.

In de komende dagen, de testopstelling blijft daarvoor in de garage staan, zal ik de door Ymte van InterCityBike beschikbaar gestelde Schwalbe One testen.


9 opmerkingen:

Piet zei

De Maxxis Torch lijkt veel op de Shredda, maar presteert dus duidelijk minder. Jammer, want de Shredda wordt niet meer gemaakt. Bij 19 graden benadert de Schredda 40-406 vouw (2015) de F-Lite, maar bij lagere temperaturen wordt het verhaal anders. Jij hebt dit eerder getest en ik kan dit bevestigen. Vanaf december ben ik met F-Lites gaan rijden i.p.v. Schredda's en dat is een behoorlijk verschil wat verder oploopt naarmate de temperatuur lager is. Mijn schatting is dat ik met de F-Lites dan minimaal 1 tot 2 kilometer per uur sneller kan en bovendien zijn acceleratie en comfort duidelijk beter. Ik vermoed wel dat de lekbestendigheid van de Shredda's beter is, maar heb nog geen F-lek gehad in 600 km. Binnen enkele dagen arriveren mijn bestelde brede latex binnenbanden en naast een lagere rolweerstand hoop ik hier minder vaak lek mee te rijden.

Wim Schermer zei

Dag Piet,
Ik denk dat F-lites een betere lekbestendigheid hebben dan Shredda's. F-lites hebben een Kevlar anti-lek laag, de Shredda heeft helemaal een anti-lek laag.
Ik rij nu rond 7.000 km per jaar en verslijt één paar F-lites per jaar. Vlak voor de winter, meestal enkele dagen voor de wedstrijd op de dijk Lelystad - Enkhuizen, leg ik de nieuwe erop. Ik rij gemiddeld 1 tot 2 keer per jaar lek.
Het laatste jaar overigens geen enkele lekke band.
Een groot gemak van de F-lite vind ik dat het verwijderen van een lekke band en het plaatsen van een nieuwe werkelijk een fluitje van een cent is. Ik doe dat in 5 minuten. De meeste tijd kost nog het oppompen van de nieuwe band.
Ik vind je keuze voor latex binnenbanden bijzonder. Latex banden zijn gevoelig voor scherpe voorwerpen. M.i. zul je helemaal niet minder lekke banden krijgen, mogelijk zelfs wel meer.
En met een latex binnenband moet je zoveel vaker pompen dat het mij alleen daarom al veel minder comfortabel lijkt.

Piet zei

Dag Wim,
Ik heb de latex banden bij Gingko in Duitsland besteld en volgens Lutz S. zouden latex banden minder gevoelig zijn voor kleine scherpe voorwerpen die door de band steken, doordat latex elastischer is. Ik ga het uitproberen en we zullen zien. Met mijn Greenmachine (veel stadsverkeer) heb ik jaren met F-Lites gereden en gemiddeld ongeveer twee keer lek per 1000 km. Met mijn Quest heb ik 22.500 km met Shredda's gereden en gemiddeld 1 keer lek per 1500 km. Het is mogelijk dat de F-Lites onder de Quest (weinig stadsverkeer) minder vaak lek zullen gaan, ik ben benieuwd.

Dirk Drost zei

Dat zijn tegenvallende resultaten. De Maxxis DTH (in meerdere breedtes verkrijgbaar) lijkt mij ook nog wel een interessante band om eens te testen/proberen. Deze heeft een heel ander profiel als de Torch.

Vorig jaar zelf BMX banden getest zoals de Tioga Powerblock (draad). Dat voelde een beedje als fietsen met 2 ankers voorin de Quest. Geen succes, heb ze nog wel liggen. Van een onbekend merk voor mij, ITS, de Micro Knobby geprobeerd. Dit was voor mijn gevoel een heel snel bandje alleen de lekbestendigheid was dramatisch. Heb nog wel wat BMX banden op het oog die ik eens zou willen proberen (zie http://www.pietendebmxshop.com/ ).

Groet,

Dirk

Willem zei

Heb vroeger Latex biba's gebruikt in mijn racewielen en tijdens wedstrijden, mi. qua lekrijden geen merkbaar verschil met butyl. Als je zorgt dat er geen gladjes, doorntjes en steentjes door de buba. komen blijft je biba. heel. Grootste nadeel, ze lopen elke dag af door poreuze samenstelling, verouderen snel en kunnen niet tegen nattigheid grootste voordeel, in tubes lopen ze iets lichter. Tel uit je winst.
Mijn zoon Lars heeft altijd gekoerst met tubes van Vittoria en Continental de ploeg had vaak lek, net als bij Rabo, dezelfde tubes. Nu is hij ploegleider bij een Conti ploeg de renners rijden op IRCbanden (Japans) zij rijden nagenoeg hetzelfde programma en onder dezelfde omstandigheden (klassiekers, meerdaagse wedstrijden; nat, heet in het buitenland en bergen) en ze hebben het hele seizoen 2016 geen een lekke band gehad (butyl binnenbanden ook van IRC) de banden zijn iets trager maar lek rijden kost meer.

Bastiaan Welmers zei

Ik vraag me af hoe deze band presteert in winteromstandigheden. Aangezien er vrij weinig 20" banden zijn met geschikt winterrubber en -profiel (en die ook nog een beetje vooruit te branden zijn) zou het misschien toch nog interessant kunnen zijn. Zeker aangezien de Shredda uit productie gaat.

Wim Schermer zei

Deze Maxxis is bij 20 graden al 'niet vooruit te branden'. Daarom heb ik een test bij koude niet overwogen. Je hebt het over 'geschikt winterrubber en - profiel'. Voorbanden met profiel lijken in de winter een verstandige keus. Dat is het naar mening juist niet. Als het glad is en er ontstaat een slip kun je veel beter over je voorbanden wegglijden dan over je achterband. In het laatste geval ga je dwars uit de flank en zo gauw je daarna op een wat stroever gedeelte of tegen een stoeprand komt, sla je geheid om. Een achterband met wat profiel adviseer ik wel. Op sneeuw of gladheid heb je dan meer tractie.
Ik zal over veiligheid met een velomobiel in de komende tijd wat schrijven.

Bastiaan Welmers zei

Hoi Wim,

Ik snap dat bij kou testen niet zoveel nut heeft als ie bij kamertemperatuur al zo traag is, en de hoge benodigde druk is ook niet fijn. Aan de andere kant vind ik de Schwalbe Kojak nog prima acceptabel qua snelheid, dus zo traag is deze Torch nu ook weer niet. Marathon Winters zijn echt enorm veel trager.

Ik ben het met je eens dat je overstuursituaties zoveel mogelijk moet voorkomen en dus achter meer grip nodig hebt dan voor. Maar de remmen zitten alleen voor, dus je wil nog wel enige grip overhouden. Met slicks op de voorwielen op modderige, bebladerde, of erger nog beijzelde/besneeuwde wegen vind ik geen fijne situatie, je wielen blokkeren onmiddelijk bij het remmen en je glijdt gewoon door.

Je kan je natuurlijk afvragen hoe vaak je dat soort omstandigheden tegenkomt in de winter en of het de moeite is om hier andere banden voor te monteren.

Groeten, Bastiaan

Unknown zei

Ondanks dat de resultaten niet fantastisch waren lijkt het wel een nuttige aanvulling aaan het assortiment banden. Een en ander zal natuurlijk wel afhangen van de lekbestendigheid en grip. Gaan we binnenkort maar eens proberen, en als de Torches op zijn monteren we weer wat anders.

Wim, in ieder geval bedankt voor je tijd, vond het gezllig weer eens bij te kletsen.