vrijdag 27 april 2018

Giyo demperpompje


Het is heel belangrijk om de Risse demper op de juiste druk te hebben en te houden. Dat gaat niet met een gewone pomp, zo gauw je deze van het ventiel haalt, is de druk in de kleine luchtkamer van de demper weer grotendeels weg. Dat levert schade aan de demper op en het rijdt ook niet prettig.


Er zijn verschillende demperpompjes die in principe geschikt zijn. Kenmerk zal altijd moeten zijn dat de druk in de demper niet vermindert als het pompje wordt losgeschroefd. Veelal gebeurt dit met een systeem van twee ringen die achtereenvolgens moeten worden vastgedraaid en weer losgedraaid.


Er zijn evenwel pompjes die veel makkelijker werken. Dit zijn pompjes die je er op schroeft en daarna een hendeltje overhaalt waarmee het pennetje in het ventiel wordt ingedrukt. Zulke pompjes zijn er onder de merknaam Magura. Daarmee pompte ik al talloze dempers op tijdens service en uiteraard in mijn eigen Quest. De demper kan gewoon in de fiets worden opgepompt. Hoewel de Risse dempers meestal tussen 4 en 6 bar druk nodig hebben, kan het Giyo pompje tot 20 bar druk leveren.


Magura pompjes zijn met 45 euro best prijzig. Maar maakt Magura die pompjes wel zelf? Nou nee, het zijn pompjes van Giyo die in een iets andere kleur onder de merknaam Magura worden verkocht.
Waarom een duur Magura pompje kopen als het origineel een stuk voordeliger is.


Velomobielonderdelen.nl heeft een aantal pompjes van Giyo ingekocht en deze staan vanaf nu voor € 34,95 op de website. De directe link is deze.
Let wel, Giyo levert hetzelfde pompje ook zonder hendelsysteem.



7 opmerkingen:

willemveloz@gmail.com zei

Mooi pompje! Is dit pompje ook geschikt om banden op te pompen? Al kan ik mij al wel voorstellen dat dit lang duurt vanwege het kleine slagvolume...

Wim Schermer zei

Ja, je kunt er ook je banden mee oppompen mits je binnenbanden een autoventiel hebben. Maar, bent wel even bezig.

Peter J zei

Hallo Wim,

Ik ben in het bezit van een stroomlijnkuip die in het verleden toebehoorde aan Bernhard Böhler, voormalig wereldkampioen. Om een lang verhaal kort te maken, de kuip is dichtgeplamuurd en onbruikbaar geworden . Ik las in 1 of ander artikel op je blog dat een vriend van je uit Oostwoud zeer handig is als het gaat om zaken verbeteren of modicficeren. Is het eventueel mogelijk dat ik zijn e-mail krijg om mijn vraag te verduidelijken?

Ik heb velomobiel.nl reeds gemaild vorig jaar maar men had het erg druk met de quattrovelo en had niet veel zin/tijd om zich bezig te houden met mijn fiets wat ik uiteraard begrijp .

Los daarvan vroeg ik me ook af of die greenspeed scorcher in maar 40-406 een snellere band is dan de schwalbe durano en one in maat 28-406.

Wim Schermer zei

Die vriend is Jan Geel. Ik schat in dat ie geen externe projecten doet. Ik zal het hem vragen.

De Greenspeed Scorcher is een duidelijk snellere band dan de Durano.
Je vindt alle bandentests op https://wimschermer.blogspot.nl/search/label/bandentest

Er is een test tussen de Scorder en de Pro One.
https://wimschermer.blogspot.nl/2016/11/bandentest-schwalbe-pro-one-28-mm-en.html
Je zult daar zien dat de Scorcher ruim 30% lichter loopt dan de Schwalbe Pro One.
En die Pro One loopt al 20% lichter dan de Durano.

Peter J zei

Ok bedankt Wim. Ik meen mij te herinneren dat de breedte van de band op zich niet veel uitmaakt als het gaat om de rolweerstand. Vandaar zou de keuze voor de Scorcher de ideale keuze zijn voor mijn lowracer lijkt me.

CV zei

Die demper op druk houden... hoe vaak moet je dat ding oppompen dan? Ik rijdt nu ongeveer een jaar en 12.000 km, en ondanks dat ik zo'n demperpompje gekocht heb, heb ik het nog nooit gebruikt. Demper doet het verder nog prima.

Wim Schermer zei

Ik controleer de druk elke 4 maanden. Meestal hoeft er niks bijgepompt worden, soms een halve bar.
Als de O-ringen versleten raken is het zaak zeker elke 4 maanden even te controleren.