donderdag 17 mei 2018

Ongeval Jan Geel


Na het mooie Grenslandtreffen in Zuid-Limburg rijden Jan, George, Arnold, Cees en Matthijs weer naar het noorden. De tent is nat en dan is het niet aantrekkelijk deze nog een keer op te zetten. In één lange ruk naar huis dus. Dat gaat prima tot ... Jan op de Keern in Hoorn, nog maar een tiental kilometers van huis, bij het oversteken wordt aangereden door een 50 km/u rijdend taxibusje.

Jan kan zich van het hele voorval niks meer herinneren. Hij vliegt meer dan 10 meter door de lucht en smakt met de Quest weer op het wegdek. De Quest zit in stukken om Jan heen en de politie knipt hem uit de restanten van de juist geheel gerestaureerde carbon Quest. Een berichtje van het NHD laat de Quest na de botsing zien.


Ik ga dinsdagmorgen met de Quest op pad naar het Westfries Gasthuis waar Jan op de vijfde verdieping op de afdeling Chirurgie is opgenomen. Een mooi ritje van ongeveer 30 km enkele reis met prachtig weer. Als ik de Quest voor de hoofdingang parkeer, zoek de fiets op het bovenstaande plaatje, heeft Jan me al in de gaten. Door mijn donkere racekap weet ie al dat ik het ben.

Jan is inmiddels van IC en ligt er prima bij, gegeven de omstandigheden. Hij heeft een los gescheurde long, zijn lever is gescheurd, zijn sleutelbeen is gebroken en alle ribben zijn gebroken. Sommige ribben zelfs op meerdere plaatsen. Ook zijn schouderblad is niet helemaal kosjer. De bloeduitstortingen zijn natuurlijk talloos. Hij kan zijn beide benen al weer optrekken, de door Jan versterkte Quest, en vooral de racekap, hebben hem voor fataal letsel behoed. 

Jan heeft, met dank aan de pijnbestrijding, de gebruikelijke praatjes. Hij gaat met de verpleegster in discussie over het verlagen van de pijnbestrijding en beperking van de toediening van zuurstof. Al met al is Jan er, met dank aan zijn uitstekende conditie en lage lichaamsgewicht, zeer goed vanaf gekomen. Menig 77-jarige zou zo'n klap waarschijnlijk niet overleven.

Een verpleegster vraagt of Jan één of twee boterhammen wil voor het middageten. Jan wil er wel drie. Het komt dus wel weer goed met Jan.

Met de Quest komt het niet meer goed, die kan de schrootbak in. Heeft iemand nog een goede carbon Quest staan die toe is aan een nieuwe baas, denk dan aan Jan Geel. Want één ding staat vast, Jan blijft fietsen.

Van harte beterschap Jan.

8 opmerkingen:

Erwin zei

Ik zocht op de foto naar iets geels, en inderdaad, ik had de vuilnisbak gevonden. Maar bij inzoomen toch ook je Quest.

Goed om te lezen dat Jan alweer goed bezig is met herstellen. Ik hoop dat dat voorspoedig zo verder gaat en hij gauw weer kan fietsen; er staat al een carbon Quest te koop trouwens..(http://www.ligfiets.net/advertisement/17633/quest-790.html)

Groet

Erwin en Tante Lies

Francis zei

Potverdikkie, dat zal een best klap geweest zijn. veel succes met de revalidatie en beterschap voor Jan. zijn engeltje reed gelukkig mee op zijn schouder..

Wilco Pompert zei

Ook ik had de vuilnisbak voor jouw Quest aangezien. Geeft toch te denken haha! Fijn dat Jan alweer herstellende is.

Quezzzt zei

Als dit een hoog op de wielen SUV of vrachtauto was geweest was het anders afgelopen. Zo veilig zijn velomobielen niet, al worden ze kennelijk algauw door lage auto's weggekaatst en blijven daarbij nog relatief intact genoeg om het er redelijk vanaf te brengen. Dan nog kun je worden afgeschoten naar een lantaarnpaal, boom, betonnen object en die met je hoofd raken ( geen enkele bescherming gelaat in een velomobiel ) of raar op je hoofd terechtkomen met de hele massa van velomobiel en jezelf erachter x je aangenomen snelheid


Dat is heel wat anders dan veilig....


Maar het punt is dus dat wij over het hoofd worden gezien, of niet/te laat bewust worden waargenomen. Dat is onveilig.


Het gaat waarschijnlijk goed zolang je zelf alert bent, maar je kunt fouten van anderen niet alemaal voorspellen of zien aankomen. Of er altijd nog wat aan kunnen doen als je dat wel ziet aankomen.


Gaat de laatste tijd weer vaak foet dus moeten belanghebbenden maar eens zich erover buigen hoe wij zichtbaarder kunnen worden. Vlaggetjes helpen overduidelijk niet, misschien hebben wij (stroomlijn profiel ) masten nodig met een knipper/flits licht erop of iets anders. En wat betreft toegestaan....iedere hardloper gebruikt lampjes die knipperen/flitsen en veel fietsers ook. Maar wellicht is dat niet alles wat kan of het juiste middel.


En natuurlijk beterschap voor Jan. Gelukkig dat hij zo taai is op die leeftijd en een goede conditie heeft. Velen overleven op die leeftijd botsingen of langdurig moeten liggen inderdaad niet. En wat jammer van zijn mooie Quest.


De Bobslee zei

Ook ik wens Jan van harte beterschap toe! Gelukkig kan hij het navertellen en heeft weer al wat praatjes ook, dat had inderdaad veel slechter kunnen aflopen als je met die snelheid aangereden wordt.
Over de zichtbaarheid is al zoveel gezegd en discussie gevoerd, die ga ik niet weer oprakelen. Ieder kan voor zich beslissen of er iets als vlaggen of knipperlichtjes gevoerd moet worden, en of dat al dan niet iets bijdraagt aan die zichtbaarheid.
Ik heb al verschillende keren terugmelding gekregen dat de mast met knipperende LED strips me veel beter zichtbaar maakt in het verkeer. Voor mij is de keuze dus duidelijk.
En of een glasfibermast van 5 mm diameter, 150 cm hoog en een gewicht van 75 gram nou veel verlies in snelheid geeft door "slechte aerodynamica" heb ik zo mijn gedachten over......
In elk geval steekt de mast boven de relingen en muurtjes uit die veel op mijn route liggen, en zitten de LED strips op ooghoogte van de meeste automobilisten. Verder moeten we natuurlijk defensief rijden en ervan uitgaan dat we niet gezien worden, helaas het is niet anders.
Ook ik rem enkel als het echt nodig is, en ben er geen fan van om "onnodig" te stoppen en weer op gang te moeten komen, maar soms kan het niet anders. Beter een paar minuten later thuis dan helemaal niet meer thuis komen!

Groeten, Adri.

Kees Schouten zei

De discussie gaat richting zichtbaarheid maar dit ongeval is gebeurd op een kruising met verkeerslichten. Het kan haast niet anders dan dat een van de 2 betrokkenen door rood gereden is.

Budi zei

Oef, wat een klapper moet dat geweest zijn. Heel erg herkenbaar, kan er over meepraten, heb in 2011 vergelijkbare verwondingen opgelopen in de Quest. Hij zal me niet echt kennen denk ik, maar wens hem maar sterkte van een lotgenoot als je hem ziet!
Overigens is het denk ik maar goed ook dat hij zich er niets van kan herinneren, ik kan me ook niets van mijn ongeval herinneren en daar ben ik blij om. Om die reden zat ik binnen een paar maanden weer in de ligfiets. Ik wens Jan net zo'n vlot herstel toe, al kan ik me voorstellen dat het wat langer kan duren gezien zijn leeftijd.

kees broekhuizen zei

Ook van mij veel sterkte gewenst voor Jan